[OT] Re: exportera gnupg

[offtopic, har inget direkt med debian att göra]

* Quoting Max Koszela <max.koszela.4377@student.uu.se> [26 Sep-02 16:42]:
> Jag sitter här med unstable på min bärbara och har skapat nycklar osv.
> Jag vill kunna sign'a, avkryptera osv. mha. sammam nycklar som jag har
> här på en annan maskin som jag ssh'ar till ( dvs. universitetets). Man
> borde kunna fixa så att man slipper skriva in lösenord, utan identifiers
> mha. public-keys, eller hur?

Du menar att du t.ex. vill kunna dekryptera ett mail
utan att mata in lösenordet hela tiden?

Det går iofs att ta bort lösenordet på nyckeln, men det är inget att
rekommendera, speciellt inte på en laptop som lätt kan bli stulen. Iofs
beroende på vad du har nyckeln till, men men. (Jag autokrypterar min
mail på min ISP, och avkrypterar där jag läser, så den är det inte så
noga med lösenord på. Min debiannyckel har däremot bättre skydd :)

Vad menar du "mha. public keys"? att du skulle ha någon sorts
meta-nyckel?

Tycker annars att  en bättre variant är att använda program som cachar
lösenordet, t.ex. mutt.

> Nu undrar jag vilka nycklar jag ska exportera, och hur man gör.
> Ja, jag vet. RTFM. Men jag är antingen för lat eller för dum, men jag
> kunde inte riktigt hitta just det här i dokumentationen. Undrar helt
> enkelt hur andra löst det.

Hoppas att du försökt iaf.. man gpg, /export

       --export [names]
                 Either  export  all  keys  from   all   keyrings
                 (default   keyrings  and  those  registered  via
                 option --keyring), or if at least  one  name  is
                 given,  those of the given name. The new keyring
                 is written to stdout or to the file  given  with
                 option  "output".   Use together with --armor to
                 mail those keys.

       --export-secret-keys [names]

T.ex.:

$ gpg --armor --export mitt_namn > minpub.asc

kolla så det blev rätt:

$ gpg minpub

och gör samma för den hemliga nyckeln.

Sen får du importera dom där du ska ha dom..

> Kruxet är också att gnupg inte finns på den andra datorn, det är pgp som
> gäller.

det är väl bara att kompilera gnupg där då? :)

/Stefan