Re: Skärmdumpar...

* Stefan Alfredsson <stefan@alfredsson.org> [020813 10:45]:
> * Quoting Daniel Swärd <excds@kth.se> [13 Aug-02 09:35]:

> Oftast använder jag xv, men det kanske är lite svårt vid loginfönstret :)
>
> Men jag tror att xwd(1) skulle funka. Boota upp till loginskärmen,
> hoppa ut till console, kör något liknande
>
> DISPLAY=:0 xwd -root -out l.dump
>
> Har för mig xwd formatet är lite skumt, men convert(1) klarade av
> att göra jpeg/png/.. av det.

Och har man "convert"[0] så han man förmodligen "import"[1] också (ingår i
paketet imagemagick) och då kan man enkelt göra:

$ import -display :0 dump.png
$ import -display :0 -window root dump.png

[0] convert (1)	 - convert an image or sequence of images
[1] import (1)   - capture some or all of an X server screen
                   and save the image to a file.
[2] http://www.imagemagick.org/ (apt-get install imagemagick)

--
 .''`. Fredrik Steen, stone@debian.org
: :' : 2CD6 C838 BE77 795F 5EF1  3E5B DA91 EE7B A58E 164