Re: telnet med ssh

On Wed, Feb 14, 2001 at 10:02:55AM +0100, Chrazy wrote:

Var vänlig och CC:a inte mig, jag prenumererar på de listor jag läser.

> Måste jag starta om burken för att få ändringarna igen eller...

Nej. Det räcker med /etc/init.d/ssh reload eller ev. restart för att
starta om SSH-demonen.

> Hur gör jag för att släppa igenom alla...

man 5 hosts_access för djupare insikt. Jag rekommenderar att du per
default nekar alla tillträde genom att sätta följande i
/etc/hosts.deny:

ALL : ALL

sedan tillåter du de hosts/networks du vill i /etc/hosts.allow. Som
exempel:

ALL : ALL@127.0.0.1 : ALLOW
ALL : 192.168.0.0/255.255.0.0 : ALLOW

vilket tillåter localhost och alla maskiner på nätverken 192.168.* att
ansluta till alla tjänster. För mer finkornig kontroll se
hosts_access(5).

> Det spelar inte så stor roll eftersom jag sitter på ett internt lan...

Det är lika bra att lära sig att göra rätt från början... =)

        /Anton
--
To err is human, to forgive is beyond the scope of the operating system.