Re: telnet med ssh

On Wed, Feb 14, 2001 at 09:08:01AM +0100, Chrazy wrote:

Jag missade början på tråden så om jag är ute och seglar så...

> Om jag sitter lokalt på maskinen så kan jag connecta utan problem,
> dock inte logga in som root vid ssh inloggning...

SSH-inloggning lokalt? Om du vill kunna logga in som root via SSH
måste du se till att det är påslaget i /etc/ssh/sshd_config:

PermitRootLogin yes

fast jag rekommenderar att du inte tillåter root-login utan använd su
eller sudo istället...

> När jag sitter på en annan maskin på nätverket och skall telnetta
> eller ssh till den så får jag bara att den inte kan connecta, varken
> till ip:et eller till datornamnet...

Vad har du i /etc/host.{allow,deny}? Debian skeppar normalt med en
hosts.deny som stoppar allt utom localhost.

        /Anton
--
Q: How many Pentium designers does it take to screw in a light bulb?
A: 1.99904274017, but that's close enough for non-technical people.