Re: Problem med IPtables baserad brandvägg.

On Thu, Dec 14, 2000 at 12:42:05PM +0100, Daniel Persson wrote:
> Hej !
>
> Jag har råkat för ett i mina ögon lite skumt problem,
> jag har installerat en brandvägg som kör iptables med en del mycket enkla
> regler.
>
> Maskinen är kopplad mot Globecoms nät(Glocalnet) och har ett internt nät
> (192.168.169.0) samt får den yttre adressen tilldelad via DHCP.
Hmm dhcp kan kanske ställa till det lite...

> Problemen som uppstår är att maskinen verkar fungera bra en stund och
> sedan (jag antar att detta blir när leasetiden för ipadressen går ut) så
> kan jag inte längre nå vissa nät.

Fast även om leasetiden går ut så ska den förlängas om du har datorn på.

> Vissa nät routas helt enkelt inte vidare från min
> default gw längre.

Hmm det är däremot mystiskt. Är route-tabellen rätt?

Är det möjligen så att det är sessioner som ligger kvar som inte längre
kan användas. Om man stänger dem och öppnar dem igen, fungerar det då?

> Nu ringde min kund igen och sa att han återigen har problem med att nå
> vissa sajter.

Är det bara vissa som inte fungerar? Kommer du åt dem?

> Detta trots samma Iptables script och samma kernel.
> Jag har även när problemen uppstått testat att stänga ner IPtables och
> köra utan brandväggs funktionalitet och får då samma problem.

Låter som Glocalnetproblem tycker jag... eller?

> Dock verkar det som om jag numera efter bytet till Intel kortet
> (igår) kommer längre in i Globecoms nät än vad jag gjorde innan.
>
> En annan skillnad är att när jag kör Ping/Trace i Redhat så ser jag att
> min tilldelade default gateway gör en REDIRECT till en annan maskin i
> samma nät innan paketen skickas vidare. Debian maskinen tar naturligtvis
> samma väg men skriver inte ut REDIRECT (växel för det kanske ?).

Vad pekar din default gw på? Nät? dator? vilken?

> En annan sak som gjorde att jag ansåg att det var leverantörens
> utrustning som spökade var att jag plockade hem brandväggen och körde den
> hemma i en vecka(annan leverantör) och har skyfflat ca 20-30GB igenom den
> samt testat lite allt möjligt UTAN några problem.

Jo det låter mycket som leverantörsproblem i mina öron...

// Mvh Ola

--
/  opal@lysator.liu.se                Björnkärrsgatan 5 A.11    \