Re: Färdig lösnining för Linux och Bredbandsbolaget?

  Om "rak" och "korsad" kabel.

Installera "the Hardware Book" för att se olika kontakters/kablars
kopplingar.

  # apt-get install hwb

Kommunikationsteknologier finns av olika sorter.

  Seriell, Paralell teknologi
  ---------------------------

Man kan dela upp dem i seriella och paralella typer.  Exempel på
seriella typer är ethernet och rs232 (vanlig serieport).  Exempel på
paralella typer är paralellporten på datorn, IDE, scsi, isa och
pcibussen.

Seriella typer skickar/tar emot endast en signal, medans paralella
typer hanterar flera sändande/mottagande signaler åt gången, t.ex. 8
st. för lp och "narrow" scsi, och 16 för ide och "wide" scsi.

Oberoende om man har seriell eller paralell kommunikation så har man
olika sätt att skicka/ta emot signaler.

  Gemensam jord, differentiella signaler

ledning och suger upp motsvarande antal på en annan.  Dvs. man har
alltid två ledningar per signal.  Om man vill så kan man kalla den ena
för "+" och den andra för "-".  "+" och "-" i det här fallet betyder
bara att när man mäter spänningen på signalen så sätter man plussidan
på voltmätaren ( eller oscilloskopet eller vad man nu mäter med) på
"+" ledningen och minussidan på mätinstrumentet på "-", inget annat.

Om man nu är lite klurig och vill spara in på antalet ledningar eller
förenkla elektroniken, så kan man använda samma ledning för alla
oftast för "jord".  Exempel på sådana system är RS232, se
file:/usr/doc/hwb/html/co_RS232.html, pinne 2 är TXD, 3 är RXD och 7
är jord.  Dvs. (gäller en DTE, se nedan) en RS232-sändare använder
pinne 2 för "+" och 7 för "-", och en mottagare använder pinne 3 för
"+" och 7 för "-".

Sådana system anväder "gemensam jord" och kallas för "singel ended"
(SE).

Om man inte drar ihop "-", så kallar man signalen för differentiell
(signalen är differensen = skillnaden mellan "+" och "-"
lendningarna).

Varje signal kan alltså använda två ledningar (differentiell signal)
eller en ledning och en gemensam jord.

  Simplex, half-duplex och full-duplex
  ------------------------------------

Varje signal har en sändare på ena sidan av en kabel
(kommunikationslänk) och en mottagare på andra sidan.  Sändaren ledare
brukar kallas för TX (transmit) och mottagarens för RX (recieve).

Nu kan det vara så att man bara är intresserad att skicka en signal åt
ena hållet.  Tag t.ex. vga (file:/usr/doc/hwb/html/co_VGA15.html), det
finns ju ingen anledning att skärmen ska skicka bilder till
grafikkortet.

Sådana system kallas för "simplex".
Annars kallas de för "duplex", dvs. man kan skicka signalen åt båda
hållen.

I duplexsystem måste det finnas en sändare och en mottagare
på båda sidorna av kabeln (för varje duplexsignal).  Om systemet på
varsin ände kan ta emot samtidigt som de kan sända så kallas detta för
"full duplex".  Till skillnad från "half duplex" där de bara kan
sända, sedan ställa om sig och ta emot, sedan ställa om sig och sända,
osv.

ISA-bussen (file:/usr/doc/hwb/html/co_ISA.html) och 10Base2 är "half
duplex", de använder till och med samma ledning för TX och RX.

Om du har en switch och lämpligt nätverkskort/drivrutin kan 100Base-TX
(file:/usr/doc/hwb/html/co_Ethernet10BaseT.html) ställas in "full
duplex mode".  Och då kan man (teoretiskt) sända 100Mbps och motta
100Mbps samtidigt och så att säga fördubbla hastigheten, intressant
för en server.

  DTE, DCE, rak och korsad kabel
  ------------------------------

DTE = Data Termination Equipment
DCE = Data Communicaton Equipment

"Termination" har med ändpunkt att göra. En DTE (t.ex. en dator eller
en terminal) pratar i princip alltid med en DTE, men man kan behöva en
DCE (t.ex. ett modem) för att överbrygga t.ex. stora avstånd.

DTE'na har sändare på "sändledningarna" och mottagare på
"mottagarledningarna".  DCE'na ska i princip inte synas, utan de ska
se till att signalen kommer över till andra sidan. Så en DCE ska ta
emot signalen på en "sändledning" och sända andra sidans sändsignal på
"mottagarledningen". Dvs. en DCE har mottagare på "sändledningar" och
sändare på "mottarledningar".

Tag RS232 och två modem:

               ---------------  RS232 kabel  ----------------
ledning stift  | DTE (dator) | och kontakter | DCE (modem)  |
TXD     2      | sändare    -o---------------o- mottagare   |
RXD     3      | mottagare  -o---------------o- sändare    ~O~~~~\
GND     7      | signaljord -o---------------o- signaljord  |    /
               |             |               |              |    \
               ---------------               ----------------    /
                                                                 \
                   teleledning (specas inte av RS232)            /
            /~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            \
            /           -----------------  RS232 kabel  ----------------
            \           |  DCE (modem)  | och kontakter |  DTE (dator) |
            /           |  mottagare   -o---------------o- sändare     |
            \~~~~~~~~~~~O~ sändare     -o---------------o- mottagare   |
                        |  signaljord  -o---------------o- signaljord  |
                        |               |               |              |
                        -----------------               ----------------

Dvs. en DCE är kopplad tvärtom hur en DTE är kopplad.

Den vänstra datorn sänder på stift 2 och den högra tar emot samma
signal på stift 3 och tvärtom.

Om vi tar bort modemen (dvs. använder noll stycken modem), så måste vi
koppla:

               ---------------                     ----------------
ledning stift  | DTE (dator) | "noll modem" kabel  |  DTE (dator) |
TXD     2      | sändare    -o--------\  /---------o- sändare     |
               |             |         \/          |              |
               |             |         /\          |              |
RXD     3      | mottagare  -o--------/  \---------o- mottagare   |
GND     7      | signaljord -o---------------------o- signaljord  |
               |             |                     |              |
               ---------------                     ----------------

Eftersom en sändare alltid måste vara kopplad till en sändare.

Tittar vi på skisserna ovan så ser vi att ledningarna är ritade raka
för kopplingen mellan DTE till DCE och att ledningarna korsar varandra
för DTE till DTE kabeln.
Det är därför man kallar kablarna "raka" resp. "korsade.

För 100Base-TX blir skisserna likadana, fast då är nätverkskortet
DTE'n och hubb/switch-porten DCE'n.
Se file:/usr/doc/hwb/html/co_Ethernet10BaseT.html för kontakt-
specifikationen.

               ----------------               ------------------
ledning stift  | DTE (dator)  |  "rak" kabel  | DCE (hubbport) |
TX+     1      | sändare +   -o---------------o- mottagare +   |
TX-     2      | sändare -   -o---------------o- mottagare -   |
RX+     3      | mottagare + -o---------------o- sändare +    ~O~~~~~\
RX-     6      | mottagare - -o---------------o- sändare -     |     /
               |              |               |                |     \
               ----------------               ------------------     /
                                                                     \
           koppling inuti hubben eller mellan                        /
           t.ex. stackade hubbar är produktspecifik                  \
           se även nedan                                             /
        /~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
        \
        /
        \
        /              -------------------             ----------------
        \              |  DCE (hubbport) |             |  DTE (dator) |
        /              |  mottagare +   -o-------------o- sändare +   |
        \              |  mottagare -   -o-------------o- sändare -   |
         ~~~~~~~~~~~~~~O~ sändare +     -o-------------o- mottagare + |
                       |  sändare -     -o-------------o- mottagare - |
                       |                 |             |              |
                       -------------------             ----------------

Se file:/usr/doc/hwb/html/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html för att
se hur en "rak" kabel kopplas.

Om vi tar bort hubben/arna, så måste vi koppla:

               ----------------                     ----------------
ledning stift  | DTE (dator)  | "korsad" kabel      |  DTE (dator) |
TX+     1      | sändare +   -o--------\  /---------o- sändare +   |
TX-     2      | sändare -   -o-------\ \/ /--------o- sändare -   |
               |              |        \/\/         |              |
               |              |        /\/\         |              |
RX+     3      | mottagare + -o-------/ /\ \--------o- mottagare + |
RX-     6      | mottagare - -o--------/  \---------o- mottagare - |
               |              |                     |              |
               ----------------                     ----------------

Använd ledningsfärger enligt
file:/usr/doc/hwb/html/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html på ena
kontakten och swappa det oranga mot gröna paret på den andra
kontakten.
Se även file:/usr/doc/hwb/html/ca_Ethernet10BaseTCrossover.html.

Den korsade kabeln kan vi också använda för att koppla ihop två hubbar
med varandra om den ansluts till vanliga portar på hubbarna. En del
hubbar har en switch märkt med "X" eller motsvarande som gör att en
portarna blir internt korsad. Man kan då använda en "rak" kabel för
att koppla ihop hubbarna med varandra.

  Kontaktering
  ------------

När man klämmer RJ45-kontakten ska alla ledarna fungera, det räcker
inte med att de "två till vänster" har kontakt.

(Koppling enl. EIA/TIA 568B)

--------         |------| max 13 mm upptvinnad
       /
      /\/-\/-\/-\/------  1 orange/vit
     /-/\-/\-/\-/\------  2 orange

     |-\/-\/-\/-\/------  3 grön/vit
     |-/\-/\-/\-/\
     |            \
     |-\/-\/-\/-\/-\----  4 blå
     |-/\-/\-/\-/\--\---  5 blå/vit
     |               \
     |                --  6 grön

     \-\/-\/-\/-\/------  7 brun/vit
      \/\-/\-/\-/\------  8 brun
       \
--------

Observera att man inte får tvinna upp paren mer än 13mm för 100Mbps,
och att det gröna paret är knölig att ansluta.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar           070 511 97 84               PC/Sun datorer
Sweden                                            Linux/Unix konsulting