Re: gettext

On Tue, 14 Nov 2000, cosis@lysator.liu.se wrote:

> Kan inte komma med så mycket konstruktiv hjälp, men vi sitter i alla
> fall i samma båt. Lagom till att man lärt sig leva med att läsa aa,
> ae & oe så började det även bli skumt i textläge. Från & med
> uppdateringen idag så visas åäö som backslash-siffra-siffra-siffra
> (oktalt kanske?). Att de hände både i gnome-terminalen & på consolen
> var ungefär så långt jag orkade kolla.
>
> Någon som råkat ut för samma sak & vet varför? Det börjar bli dags
> att engagera sig tror jag så att inte våra sista vokaler flyttar ut
> på heltid.

Jag råkade ut för samma sak. (Inte det med oktala koder dock.) Jag
kommer inte ihåg vad jag gjorde för att fixa det, men jag tror att det
antingen var att jag installerade något mer paket, eller att jag
fixade med miljövariablerna. Mina miljövariabler och resultatet från
locale-kommandot ser ut så här:

lazarus:/home/niklas/nummelabbar/NUMERISKA-LABBAR# locale
LANG=C
LC_CTYPE="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_NUMERIC="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_TIME="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_COLLATE="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_MONETARY="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_MESSAGES="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_PAPER="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_NAME="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_ADDRESS="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_TELEPHONE="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_MEASUREMENT="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_IDENTIFICATION="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_ALL=sv_SE.ISO-8859-1
lazarus:/home/niklas/nummelabbar/NUMERISKA-LABBAR# env | grep LC_
LC_ALL=sv_SE.ISO-8859-1
LC_CTYPE=sv_SE
lazarus:/home/niklas/nummelabbar/NUMERISKA-LABBAR# env | grep LANG
LANG=C

--
                                           Niklas