Re: HJÄLP!!!! (ljudkort)

On Mon, 13 Nov 2000, Anders Holmberg wrote:

> Jag har just installerat Sox och försöker använda kommandot play för att
> spela upp en ljudfil men får följande meddelande.
> Playing miss33.au
> Sound: dma (output) timed out - IRA/DRQ config error?
> Exakt så skriver den.

Det låter som om modulen för ljudkortet är installerad, men inte har rätt
värden inställda. Vet du vilket ljudkort du har (och om det är ett PCI,
ISA med manuell inställning eller ISA med PNP) ?

Nu förutsätter jag att du använder en 2.2-kärna: Du kan prova ladda
drivrutinen manuellt med insmod sb (för SoundBlaster) io=??? irq=???
dma=???. För PNP-kort rekommenderas "man pnpdump". Du får plocka bort
modulerna först, förståss. (dessa laddas från /etc/modules)

Läs också /usr/share/doc/HOWTO/en-txt/Sound-HOWTO.txt.gz
("apt-get install doc-linux-text" om ovanstående fil inte finns)

Observera att allt ovan kan få din dator att hänga sig (även om den inte
bör det). Spara allt viktigt, ha backup. Ingen garanti :-).

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.nu/~per/
/   per@rosnix.nu  GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311