Re: Mer e-postfrågor

On Sat, 4 Nov 2000, Carl Winbäck wrote:

> Hejsan, nu kommer en e-postfråga till.
> Kan man få alla inkommande brev att automatiskt hamna i
> ~/mail/mbox istället för /var/spool/mail/<användarnamn>?

Du kan göra en symbolisk länk *från* mbox också; "ln -s /var/mail/$USER
$HOME/mail/mbox". Däremot riskerar du att få fillåsningsproblem med alla
sätt som bygger på länkar.

Prova också procmail; du kan använda denna procmailrc (otestad)
-- klipp --
PATH=/bin:/usr/bin:/usr/local/bin
MAIL=$HOME/mail                #you'd better make sure it exists
DEFAULT=$HOME/mail/mbox        #completely optional
LOGFILE=$HOME/.procmail.log    #recommended
-- klipp --
och installera (apt-get) procmail om du inte gjort det. ~/.forward ska
innehålla "|/usr/bin/procmail" (fungerar med exim m.fl., läs "man
procmail" annars).

Som en bonus får du en privat brevlogg i ".procmail.log".

F.Ö, Vilket program har du som mår bättre av detta arrangemang (om man
törs fråga) ? Både pine, imapd m.fl. klarar /var/mail/* också.

Annars skulle jag rekommendera maildir-formatet. Då lagras varje brev
helt enkelt som en separat fil, vilket ökar pålitligheten. Lägg helt
enkelt till "/" i .procmailrc, "DEFAULT=$HOME/mail/in/" *borde* fungera.

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.nu/~per/
/   per@rosnix.nu  GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311