Re: kbd

Ingemar Fällman:

> eftersom finland och svergie i princip har samma keymap.

Inte "i princip" - tangentbordsuppsättningen är helt identisk, och
eftersom Linux' upphovsman är finländare är det ju bara naturligt att
det finländska tangentbordet blev komplett före det svenska.

Själv har jag iofs en "något" modifierad tangentbordsuppsättning,
baserad på den gamla hederliga fi-latin1.

> LC_ALL='sv_SE.ISO-8859-1'
> LESSCHARSET='latin1'
> LC_CTYPE=sv_SE

Om du dessutom slänger på

LANG=sv

så kommer du att få alla program som har svensk översättning på
svenska, dessutom.

> I vissa fall krävs det även att man lägger till följande i .inputrc

Det är för de program som använder sig av GNU readline (vilket många
GNU-program, naturligtvis, gör).

> Kör man XF86Setup eller xf86config (Jag tror dessa program har bytt
> namn i woody, eftersom den är påväg över till X4:an) och väljer svenskt
> tangentbord så får man svenskt tangentbord i X.

Jag har aldrig fått det att fungera bra, jag tappar alltid en massa
knappar i X, så jag har blivit tvungen att köra en egen karta med
xmodmap (som naturligtvis då speglar alla mina ändringar i
konsol-varianten).

(Om jag nu kunde modifiera tangentbordet under Win95/NT/OS2 också så
att det såg likadant ut så vore jag helt nöjd, det är mycket trevligt
att programmera C med {} direkt på fönstertangenterna)
--
\\//
peter - http://www.softwolves.pp.se/

  Statement concerning unsolicited e-mail according to Swedish law:
  http://www.softwolves.pp.se/peter/reklampost.html