Mail och ljud

Hej!
Jag har precis installerat debian efter att förut ha varit en RedHat
användare. Nu är det två grejer som jag inte får att fungera.
1) Mitt ljudkort är ett Creative Ensoniq AudioPCI (es1371).
Jag har kompilerat en kärna med stöd för det som modul. Men nu kan jag
inte få det att fungera. Med RedHat kom det ett program som hette
sndconfig som jag inte vet vad det gjorde egentligen men det gjorde att
ljudkortet fungerade iaf :)  Någon som har några tips?

2) Det här är egentligen inte ett problem men jag funderade på om det
finns något mail-program till både Linux och w98 som dessutom har samma
format på sina filer i bägge os:en så att man kan ha samma mail vilket
os man än har igång för tillfället. Netscape har av någon outgrundlig
anledning inte samma format på dom i Linux och w98.

Ja, det var väl allt, tackar på förhand