Re: pytanie o działanie DNS

On Wed, 2009-07-08 at 14:02 +0200, Maciej Kóska wrote:
> [...]
>
> Załóżmy że zakupiłem domenę domena.pl u registrara np. Az.pl i teraz co dalej. Nie chcę tej domeny oddelegowywać na ich dnsy (ns1.az.pl i ns2.az.pl) i potem dodawać odpowiednie rekordy A NS i CNAME tylko chcę to już robić na moim własnym skonfigurowanym dnsie ….sęk w tym że domena.pl jest moją pierwszą domeną i nie mam nic poza moim publicznym IP. Z tego co wiem to właśnie rekord A jest pierwszym przypisaniem domeny do danego IP ale żeby móc dodawać rekord A muszę moją domenę domena.pl oddelegować na dnsy Az.pl – czy dobrze rozumiem, chyba że jest coś do mapuje ip do danej nazwy o czym nie wiem ??

Po pierwsze, dobrą praktyką jest mieć co najmniej dwa serwery DNS.
Najlepiej w różnych sieciach. Wielu (wszyscy?) registrarów w ogóle
odmówi rejestracji domeny, jeśli nie będziesz mieć dwu serwerów. To tak
na marginesie.

> Czy w takim razie zawsze dla pierwszej (domeny jeśli chciałbym się zabawić w mini providera) i obsługiwać na moich dns-ach jakieś domeny, jest jakiś nadrzędny provider na którego dnsach jest utrzymywana moja pierwsza domena ?? Jeśli tak to czy dla setek małych hosting providerów zawsze jest ktoś nadrzędny typu Home.pl Lub Az.pl kto im...powiedzmy daje start z ich pierwszą domeną??

http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System#Address_resolution_mechanism
i dalsze punkty.

> Czy dobrze rozumiem że w takim wypadku działanie mojego nameservera jest zależne od poprawnego działania nameserverów mojego providera (czy może registrara) ??

Tak.

> I drugie pytanie rozumiem że np. przy zmianie dnsów dla danej domeny jest jakiś czas propagacji zmian po innych dns-ach w świecie.

Od tego są ustawienia TTL w strefie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System#Security_issues

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb I  WILL NOT BURY THE NEW KID(Bart Simpson on
`b  Kruk@epsilon.eu.org   d' chalkboard in episode 9F03)