Re: Jaki serwer DNS

Jak doniosły WSI, dnia Thu, 16 Oct 2008 18:04:07 +0200
"Maciej Markowski" <maciej@wa.home.pl> napisał(a):

> Witam.
>
> Mam takie pytanie jaki serwer DNS polecicie zainstalować i dlaczego?
>
> Obecnie mam zainstalowanego binda i nie wiem czy mam kombinować z nim
>
> bo chcę trzymać wszystkie ustawienia domen(jest ich około 20) w bazie
> danych.
- -- ciach
witam,
żeby nie było flame'a :D... Opieram się na moich własnych
doświadczeniach, a nie zasłyszanych opiniach.
Administrowałem/uję serwerami bind9, powerdns i djbdns.

1. Bind9 - co by nie mówić że miał w przeszłości dużo problemów z
bezpieczeństwem, że jest to ogromny monolit, zżerający pamięć itd. to
przede wszystkim jest to DNS bardzo nowoczesny, obsługujący wszystkie
nowe "wynalazki" typu ipv6, dyndns, split-view-horizon czy dnssec.
Problemy z bezpieczeństwem należą do dość odległej przeszłości, co do
monolitycznej budowy - fakt, ale przy obecnych cenach RAMu to nie
problem. IMHO - działa dobrze, stabilnie, fajnie się go integruje np z
dhcp'em a składnię plików strefy poinien obowiązkowo poznać każdy
admin *nix'owy.
Co do backendu - można go integrować z ldap'em lub mysql'em, ale
trzeba (trzeba było?) trochę porzeźbić z patchami.
Obecnie w zasadzie jedyny serwer dns wykorzystywany przez wszystkie(?)
duże firmy hostingowe/ISP. Dodatkowo ma fajne rozwiązanie dla korporacji
- - split-horizon np. dyndns+dhcp dla klientów wewnątrz organizacji na
LAN, a obsługa "zewnętrznie" widzianych domen na WAN.

Dla ciebie - 20 domen to naprawdę mało, także możesz śmiało sobie
potestować inne...

2. powerdns - prosty, relatywnie lekki, super integracja z różnymi
backendami (w formie ładowalnych modułów), więc całkiem niezłe
rozwiązanie jeśli masz jakiś panel zarządzający dla userów z bazą w
mysqlu. Obecnie obsługuje mi ponad 1k domen jako slave
i działa... prawie dobrze :/ Czasami zdarza się, że przy transferze
domeny nie uaktualni sobie slave'a i trzeba to robić "z palca" insertem
w mysql'u. Dzieje się to rzadko, nieregularnie i load nie ma na to wpływu (mam
bind jako master i pdns jako slave). Z uwagi na super integrację
z mysql'em super sprawdza się u kumpla w osiedlówce (pod względem
zarządzania).

3. djbdns - napisany przez Dan'a Berensteina i IMHO super jedynie dla
jego wyznawców. IMO - przestarzały, niezgodny z systememV, tak naprawdę
składa się z 3 demonów, uważany za "najbezpieczniejszy", ale ja uważam,
że nie sztuka napisać coś co jest bezpieczne, bo jest okrojone do
minimum. Zapomnij w nim o wszystkich fajnych bajerkach typu dnssig,
dyndns itd. Działa, ale ja osobiście nie mam zaufania do niego. Na 20
domen mógłby być, ale nic poważnego bym nim nie obsługiwał.
Dodatkowo - nie jest aktywnie wspierany. Generalnie - dla pasjonatów.
In plus - prymitywnie prosta składnia plików stref.

co wybierzesz - twoja sprawa :)
Pozdr.
sm0q