/dev/hda:
 multcount    = 16 (on)
 IO_support   =  1 (32-bit)
 unmaskirq    =  1 (on)
 using_dma    =  1 (on)
 keepsettings =  0 (off)
 readonly     =  0 (off)
 readahead    =  8 (on)
 geometry     = 1216/255/63, sectors = 10005037056, start = 0
debian:/home/gg#

po włącznie DMA niewiele sie zmieniło , wiec chyba nie o DMA chodzi w
tym wszystkim ,

ale jeśli Ci nie przeszkadza, to pozostaw DMA on.

karta S3 Inc. 86c368 [Trio 3D/2X],

karta nienajlepsza, sterowniki do wszelkich S3 są wg. mnie do bani.
Sam mam w laptopie S3 Savage 4, miałem na zwykłym kompie też S3 Savage i ta przy każdym flash'u na WWW wywalała mi X'y, poszperałem i niestety
są to bardzo marne karty, ludzie narzekają.
Szczególnie, że S3 już nieistnieje i nikt sterowników nie dopracowuje.
Jako minimum to polecam np. Riva TNT 2 16 MB (lepiej 32 MB), za grosze na allegro, bez problemu działa. Ja z moją S3 musiałem działać na FrameBuffer bo sterownikach do X-Window się wykszaczała mocno.

> srodowski Gnome ( a jakże :) ) gdyby
szło z procesora 500 Mhz wydusić cos wiecej ..

Przerzuć się na fluxbox i potestuj czy lepiej.
Inna sprawa, że gnome-terminal jest ciężki, dlatego
używam Eterm albo ATerm.
Poza tym podtrzymuję to co napisałem w poprzednim poście ;-)

> moze to kwestia
uruchomionych niepotrzebnie procesów działających w systemie ?  tyle
tylko ze nie wiem jak sie do tego zabrac, ktore wyłaczyć a które nie ..

Również, więc najlepiej aby sobie spróbować dostrajać.
Ale - UWAGA - zanim cokolwiek zrobisz jako root przeczytaj 5 razy i zadaj sobie pytanie, czy zrozumiałeś po co dany proces/usługa jest i czy w Twoim przypadku możesz usunąć.

Przeglądaj procesy
$ ps aux

Przeglądaj usługi:
$ netstat -L

czytaj o każdej z nich, włączaj/wyłączaj.

Ale wcześniej przetrzeb Google i http://groups.google.pl
poszukaj "+dostrajanie +linux", polecam dział Linux na http://www.hacking.pl, artykuły o zabezpieczaniu linuxa, co prawda
na desktop może mniej istotne, ale wyjaśni Ci o co chodzi w ogóle
z tym dostrajaniem.

Do Debiana masz tu:
http://www.debian.org/doc/manuals/reference/ch-tune.pl.html

Poza tym mocna kawa i...:

http://www.debian.org/doc/#manuals,
http://www.debian.org/doc/manuals/reference/reference.pl.html

Z resztą w jednym z HOWTO znajdziesz pewnie informacje, że pracując
z Debian'em musisz nauczyć się czytać i jeszcze raz czytać dokumentacje,
zapomnij o Windows'owym "kliknę i zobaczę co się będzie działo" ;-))
To się tyczy w ogóle Linuksa.

Mateusz Łoskot, mateusz (at) loskot (dot) net
Registered Linux User #220771, Debian (Sarge)