Re: Uszkodzony obszar dysku

On Tue, Sep 21, 2004 at 02:34:30PM +0200, Cichy Blazej wrote:
> Mam następujące pytanie : jak można i jakim programem przeskanowac
> dysk, żeby system sobie zaznaczył uszkodzone obszary dysku i już się
> nie odwoływał do nich?
>
> Gdy uruchomiłem 'cfdisk' dostaje następujący komunikat:
> FATAL ERROR: Bad logical partition 9: enlarged logical partitions
> overlap.
> Z tego komunikatu wnioskuje, że to z partycją /var coś jest nie tak.

Przede wszystkim backup. Tak czy inaczej Ci będzie potrzebny. Najlepiej
znajdź jakiś osobny dysk i na niego zgraj wszystko co jest na tymże
uszkodzonym. Zrobić to można najprościej podłączając te dwa dyski na
oddzielnych taśmach (ważne -- szybkość transferu) i uruchamiając
Knoppiksa czy inną dystrybucję z CD. Chodzi o to, że nie powinieneś
kopiować plików, które być może są aktualnie używane w systemie, dlatego
lepiej kopiowanie robić z zewnętrznego systemu (np. uruchomionego z CD).

Po uruchomieniu Knoppiksa musisz założyć jakąś partycję na backupowym
dysku (nie musi dokładnie odzwierciedlać oryginału, może być jedna duża)
założyć na niej np. ReiserFS i podmontować wszystkie partycje. Pliki
kopiujesz np. przez cp -av.

Po upewnieniu się że backup jest i jest OK, można przystąpić do
testowania dysku uszkodzonego różnymi programami. W Linuksie jest
"badblocks", który ma tryb pracy "read" i "write", gdzie ten drugi
oczywiście skanuje dużo lepiej (zapisuje i potem porównuje czy da się
odczytać), lecz znikają wszystkie dane z dysku.
Inne programiki można też ściągnąć ze strony producenta dysku.

Badblocks zwraca numery bloków, które wykryje jako uszkodzone. Ta lista
może być podana potem do np. mke2fs (w przypadku ext2/ext3). Natomiast
nie wiem jak to jest w reiserfs, trzeba sprawdzić w manualu do
mkreiserfs.

Alternatywnie można spróbować założyć nowe partycje tak, aby ominąć ten
kawałek z badblokami (zakładając, że będą w jednej kupie).
I tak powinieneś dysk podzielić ponownie, bo jak piszesz cfdisk wykrywa
nieprawidłową tablicę partycji -- zapewne w wyniku wcześniejszego
kombinowania w ich układzie.

I generalna uwaga -- badbloki mają niestety tendencję do rozszerzania
się, więc nie trzymałbym na tym dysku jakichś ważnych danych.

Wanted