Polskie litery i klawiatura w X Window

Uzywam X window przez ssh na zdalnym serwerze i nie moge uzyskac polskich
liter a konkretnie polskie litery sa prawidlowo wyswietlane przez programy
lecz nie moge ich wprowadzic z klawiatury jesli mam ustawione polskie locale
LC_ALL=pl_PL
bez ustawionego locale polskie litery moge wprowadzic bez problemu
nie wiem gdzie jest blad polskie locale bylo instalowane przez apt wykonalem
jako uzytkownik set-language-env oraz jako root locale-gen z odpowiednimi
parametrami. W domu nie mam problemu z uzyskaniem polskich liter po takim
ustawieniu lecz tam  nie lacze sie zdalnie. Pod NetBSD 1.6.1  nie ma problemu
z uzyskaniem polskich liter po ustawieniu LC_ALL=pl_PL.ISO-8859-2 lecz
w debianie to nie dziala.
Moze ktos wie o co tu chodzi?
Moja dystrybucja to Woody 3.0r1

Pozdrawiam