Re: AC97

On Wed, Oct 22, 2003 at 06:32:24PM +0200, walkir@big.mac.edu.pl wrote:
> [...]
>
> Chodzi o uruchomienie karty muzycznej zintegrowanej z plyta glowna. Karta
> jest na czipsecie VIA VT8235, powinna kozystac z kodeka AC97.
> Prubowalem skozystac z alsy lecz z marnym skutkiem, przy prubie
> uruchomienia pojawia sie:
>
> Starting ALSA (unknown version): failed - ALSA modules not installed
>
> Nie mam pojecia o jakie moduly chodzi... Mam zainstalowane alsa-base,
> alsa-utils, alsaconf, alsactl, alsamixer i jeszcze jakis pakiet z kernelem
> powiazany. Przy prubie odpalenia jakiegos pliku dzwiekowego xmmsem w
[ciah]

Widać wyraźnie, że nie masz skompilowanych modułów od alsy...

> Mam zaladowane nastepujace moduly zwiazane z dzwiekiem:
>
> ac97_codec              9568   0  (unused)
> ac97                    2864   0  (unused)
> sound                  52844   0  (unused)
> soundcore               3204   2  [sound]
[ciah]

No i gdzie to moduły od alsy? Alsy moduły rozpoczynają się od snd-*

> Prubowalem modprobe via82xx, lecz niestety nie dziala (nie znajduje
> modulu)... Dosyc dlugo grzebalem sie w roznych konfigach i nic nie udalo
> mi sie osiagnac. Pomysly sie skonczyly zatem zwracam sie tutaj z prosba o
> pomoc, dodam jeszcze ze dystrybucja ktorej uzywam jest to Sarge z kernelem
> 2.4.18.
[ciah]

A więc... Są dwa drivery...
KERNEL:
W kernelu musisz mieć wkompilowane "SOUND CARD SUPPORT" a tam "VIA
82C686 Audio Codec" - moduł będzie się nazywał via82cxxx czy
via82cxxx_audio (FIX_ME, bo korzystam z alsy...). Powinien obsługiwać
Twój czipset. Wystarczy `modprobe via82cxxx && apt-get rexima` i możesz
już korzystać z dźwięku (rexima to mixer pod konsole. Możesz skorzystać
z jakiegokolwiekby innego).

ALSA:
Oczywistym jest posiadanie modułu "SOUND CARD SUPPORT" a dalej -
`apt-get install alsa-source ; cd /usr/src ; tar jxvf
alsa-driver.tar.bz2` - tak przygotowaliśmy źródła alsy do skompilowania.
Wymagane są źródła kernela w /usr/src/linux, bądź jego nagłówki (kernela
którego akutalnie używasz oczywiśćie). i teraz jest kilka możliwośći...
ja chwalę sobie bardzo make-kpkg (jeżeli tak skompilowałeś jądro to
patrz pkt 1).
1) make-kpkg
`cd /usr/src/linux ; make-kpkg --added-modules=alsa-driver
modules_image` - potem tylko instalujesz paczkę
../alsa-driver-cośtam.deb i cacy. Jeżeli kernel kompilowany z opcją
--append-to-version, czy --revision - tutaj też skorzystaj.
2) debian/rules
Ta metoda także buduje paczkę debianową, ale nie korzystasz z
dobrodziejstw make-kpkg. `cd /usr/src/modules/alsa-driver ; debian/rules
binary_modules` - powinno zadziałać.
3) standard...
Czyli `cd /usr/src/modules/alsa-driver ; ./configure` (tutaj zatrzymaj
się na chwilę... uruchomienie tego skryptu z --help wydobędzie kilka
opcji... ale raczej nie będziesz musiał nic zmieniać) dalej - `make
install ; modprobe snd-via82xx`
UWAGA! Aby cieszyć się dźwiękiem ALSY - trzeba skorzystać z miksera
(alsamixer) i zgłośnić stadardowo wyciszone kanały.

I pamiętaj! /usr/share/doc/alsa-source/* Twoim przyjacielem.
_ZAWSZE_ czytaj README/INSTALL ;) (_TAKŻE_ te z przyrostkiem .Debian).

PS: *próbuje* - tak jak napisałem - pisze się przez "o z kreską".
PS2: by moduł był ładowany podczas ładowania systemu /etc/modules ;),
ale to już inna bajka...

--
Lech Karol Pawłaszek (ike)
"You will never see me fall from grace..." [KoRn]