problem z konsole, kdm i polskimi literkami

Mam problem z konsole. Debian SID (świeży). Jeżeli uruchamiam KDE z kdm,
to w konsole nie mam polskich literek. Niezależnie od tego jaką
kombinację układ klawiatury/czcionka wybiorę pojawiają mi się znaki
zapytania zamiast polskich literek, natomiast w innych aplikacjach jest
ok. Jeżeli odpalam bezpośrednio z konsoli (startx), to w konsole mam
polskie literki. Szukałem bug-a związanego z konsole który mógłby to
powodować, ale nic nie znalazłem. Wygląda na to, że cierpi zarówno
wyświetlanie znaków (gdy otwieram emacsem plik napisany w iso pojawiają
mi się krzaczki), jak i układ klawiatury (plik napisany w emacsie i w
mcedicie pod konsole gdy kde jest uruchomione z kdm nie zawiera polskich
liter tylko znaki zapytania).

Poprzednio nie używałem kdm, więc nie wiem czy problem istnieje od
niedawna, czy też jest to wina któregoś z ostatnich update-ów. Może to
też być wina mojej stacji, bo ten komputer ma sida uaktualnianego
codziennie od ponad roku.

Pytanie: czy ktoś ma podobny problem i czy zna sposób jego rozwiązania.

Pozdrawiam,

Leonard

--
"Unix IS user friendly... It's just selective about who its friends are."
                                                       -- Tollef Fog Heen