Re: Jeszcze raz raid.

Jak podają anonimowe źródła, przepowiedziano, że Piotr Najduk napisze:

[...]
> Wszystko ladnie w/g tego dziala ale:
> Podczas wykonywania kroku 3 "create the md devices"
> po wykonaniu polecenia "mknod /dev/md0 b 9 0"
> otrzymuje komunikat o bledzie mniej wiecej taki "FILE EXIST".

No i dobrze - to znaczy, że nie musisz tworzyć tego pliku, bo
ktoś zrobił to za ciebie.

> Wiec zmieniam w /etc/raidtab wpis z md0 na md1 i wykonuje polecenie
> "mknod /dev/md1 b 9 1". To juz system przyjmuje bez problemu i wowczas
> lece z nastepnymi krokami. Wszystko jest piekne do czasu wykonania
> ostatniej rzeczy czy wydaniu polecenia "resize2fs /dev/md1"
> Wowczas otrzymuje komunikat o bledzie w stylu nie mozesz wykonac
> operacji na podmotowanym systemie plikow.

Spróbuj może jednak resize2fs /dev/md0.

[...]
> Ps. Moze mi ktos wyjasnic dzialanie polecenia mknod?
> man mknod niewiele mi rozjasniło sytuacje :/

Urządzenia w Linuksie są dostępne w postaci plików. W zależności
od urządzenia są to różne typy plików - do niektórych możesz tylko
dopisywać, z innych tylko czytać, niektóre można czytać znak po
znaku, inne większymi blokami itd. Ponieważ obsługą dostępu do
plików zajmuje się ostatecznie system operacyjny, więc pozostaje
tylko utworzyć taki plik, żeby jeśli ktoś chce go np. przeczytać,
to system od razu wiedział, że ów ktoś chce naprawdę zobaczyć co
ma na dyskietce i skorzystał z odpowiedniego sterownika. Takim
łącznikiem nie jest nazwa pliku, ale dwa numerki (tzw. Major i Minor).
Jeśli ktoś chce przeczytać plik o numerach Major=3 i Minor=0, to
Linuks wie, że chciałby tak naprawdę zobaczyć pierwszy wykryty przez
niego dysk (/dev/hda). Możesz sobie utworzyć dużo plików o różnych
nazwach, ale jeśli będą miały Major=3 i Minor=0, to SO zawsze
potraktuje dostęp do nich jak dostęp do dysku /dev/hda.

Jeśli masz w systemie jedno lustro, to zgadywałbym, że widziane
jest pod /dev/md0 a nie /dev/md1. To, że ktoś za ciebie utworzył
już ten łącznik pomiędzy przestrzenią użytkownika a Linuksa
(plik /dev/md0) niczego nie powinno tutaj zmienić. Tak więc
spróbuj założyć, że twórj RAID jest pod /dev/md0

PS. Nie robiłem tego nigdy ani nie czytałem HOWTO, ale w obecnej
    chwili założenie, że pierwsze lustro będzie pod md0 wydaje mi
    się logiczne.

Jacek Kawa  **Exotic ideas embedded in particular languages require those
                       languages for expression. [F.Herbert]**