Re: Włam czyli maszyna do logowania]

Krzysztof Jozwiak wrote:

Dnia śro 16. kwiecień 2003 17:03, Leonard Milcin, Jr napisał:
Używam tego w firmie. Serwer dedykowany do sysloga (syslog-ng) zbiera
dane z wszystkich urządzeń sieciowych (switche, routery) i serwerów.
Co ważniejsze rzeczy lecą odrazu na drukarkę mozaikową :)

dołącz do tego samahina (nie ma tego w paczkach), z programem będziesz musiał się troche zapoznac ale jest na prawde dobry. Pozwoli Ci kontrolować integralność systemu plików (jak tripwire), może pracować w architeksturze klient-serwer (serwer logów się kłania) i bazą danych (mysql i postgresql - własnie pisze soft w php aby je wygodnie przeglądać), na kliencie możesz go zamaskować nawet przez specjalny moduł do jądra (takie tam jak zmiana nazwy programu, plików i innych to nie wspomne).

Tripwire jest fajny, ale ja używam własnego systemu backupowo-ostrzegawczego. Backup co 3 godziny przy pomocy dumpa (z wyjątkiem tych serwerów gdzie się nie da tak często). Podpisane pliki odrazu są szyfrowane pgp i przesyłane na inny serwer. Regularnie są skanowane sygnatury plików. Co pewien czas robie to ręcznie przy pomocy systemu odpalanego z cdromu lub z dyskietki. Sygnatury też wysyłam (tak jak backupy - po ssh).

Jeżeli nawet ktoś się włamię (nie mogę tego przecież wykluczyć), to nie pożyje więcej jak trzy godziny. Do serwera który zbiera logi i backupy jest podłączony telefon komórkowy który wysyła smsy za każdym razem gdy wykryje jakieś anomalie (np. któryś serwer przestaje się pingować lub nie wysłał w przewidzianym czasie sygnatur i backupów, lub też w logach znalazło się coś, co się znaleźć nie powinno). Przy pomocy smsa mogę wybrane urządzenie automatycznie odłączyć od sieci (na poziomie portu na switchu).

Nice?

Leonard Milcin, Jr