Re: Paranoja ?

Witam!

On Sat, 12 Apr 2003, Pawel Kowalski wrote:
PK> Właśnie przed chwilą zostałem poinformowany, że musze skąś załatwić
PK> kilkanaście numerów (a dokładnie tyle ile mam głównych serwerów) gazety
PK> z którą został wydany debian.
PK> [...]
PK> Zawsze wydawało mi się, że BSA może nagwizdać jeśli chodzi o
PK> oprogramowanie na licencji publicznej, ogólno dostępnie w sieci ....

Niestety -- po przeczytaniu kilkunastu różnych omówień i dyskusji na ten temat
nie jestem pewien czy mamy szansę na spokój. Niby ministerstwo finansów po
przyciśnięciu do muru cichutko przyznało, że Open Source nie ma być ścigane
jako bezprawnie nieopodatkowane, ale zostawiając sobie różne furtki (tzw.
kruczki prawne). Czyli -- jak zazwyczaj w prawie polskim -- ciągle obowiązuje
uznaniowość, dużo zależy od konkretnego urzędasa.

PK> Zaraz założe firme, nagram kilkadziesiąt płyt z Debianem, a później sam
PK> je sprzedam firmie na fakture ....

Tak, to jest stosunkowo najbardziej bezpieczne rozwiązanie. Niestety musisz
pamiętać, żeby do każdego egzemplarza była wydrukowana licencja (oczywiście
GNU, po polsku i w oryginale), w niej wpisane dane maszyny, na której jest
instalacja, i żeby to wszystko było ,,profesjonalnie'' opakowane. Oczywiście
sprzedasz to firmie, doliczając za każdą bezsensowną minutę swojej pracy
satysfakcjonujące pieniądze.

Takie pośrednictwo nie tylko jest przez prawo dozwolone, ale wręcz przez
niektórych tępaków wymagane. I co najważniejsze: nie opublikowano ani jednego
przypadku, w którym mimo posiadania takiego ,,zabezpieczenia'' firma
zapłaciłaby jakąś karę. Czyli, jak dotychczas, jest to najbezpieczniejsze.

Tylko pamiętaj zakładając firmę, o wszystkich formalizmach które musisz
wykonać, o wszystkich opłatach, i o tym, żeby -- jak tylko zrealizujesz tę
transakcję -- natychmiast zawiesić działalność (do następnej tego typu
okazji), żeby nie sponsorować ZUS-u. Alternatywnie, możesz taką usługę kupić
u kogoś, kto firmę już ma.

Pozdrawiam -- Maciek.

--
***** Maciej Jan Głowacki <gmj@amg.gda.pl> Linux User (#231463) *****
* Prostota jest złudzeniem, lub w najlepszym razie cechą nietrwałą: *