Debian, Java, Tomcat i stablilność

Witam.

Mam następujący problem: serwer WWW na Debianie Woody (kernel 2.4.20), Apache
(1.3.27), Tomcat (4.1.24), Sun JVM (1.4.2-b28). Kilka serwisów www, przy czym
jeden z nich ma oglądalność, która ma punkt kulminacyjny w jednym dniu
tygodnia. Przychodzi coś w rodzaju "wielkiej fali" i system zaczyna się
bardzo dziwnie zachowywać.

Najciekawszym tego przejawem jest zawieszanie się programów monitorujących
procesy (ps -A, top) - listują coś po czym w pewnym momencie "zacinają się".
Uptime schodzi do zera, serwer WWW przestaje odpowiadać na zapytania,
aczkolwiek nie zgłasza błędu, tylko czas załadowania stron wydłuża się tak,
że większość "popularnych" przeglądarek zgłasza timeout.

Wyłączenie tomcata (czyli maszyny wirtualnej javy) przywraca cały system do
działania, powyższe procesy zaczynają działać poprawnie i po ponownym
włączeniu do kolejnej "fali" wszystko jest ok.

Może ktoś z was korzysta z serwera Tomcat na Debianie, lub samej Javy pod
dużym obciążenim i ma jakieś doświadczenia w tej kwestii. Albo może mi
odpowiedzieć na pytanie, jak to może być żeby "ps -A" się zacinał, to jest
dla mnie nie pojęte...

Pozdrawiam,
Marek.