Re: dynamiczny podzial lacza HTB help !!

Witam.
> heja

> #!/bin/bash
> tc qdisc del root dev eth0
> tc qdisc add dev eth0 root handle 1:0 htb
eth0 to interfejs po stronie sieci lokalnej czy po stronie DSLa - bo to
wazne - ale skoro Ci przycinanie chodzi to znaczy ze po stronie lana.

> #filtry
> tc filter add dev eth0 protocol ip parent 1:0 u32 match ip src
> 192.168.1.1 flowid 1:3
Napisz co tym chcesz osiagnac. Nie pojmuje ideii ale moze cos pomoge.

> teraz moje pytanie jest nastepujace... dlaczego gdy loguje sie lokalnie
> na ftpa serwera w sieci na ktorym jest ustawiony podzial lacza czyli ip:
> 192.168.1.1 i cos z niego sciagam po tym ftp to mnie ogranicza do 60
> kb/s ... myslalem ze nie bedzie mi ograniczac sieci lokalnej ... hm
Znaczy rozumiem to tak. Ty na przyklad z 1.5 logujesz sie na 1.1 (1.1
kolejkuje w naszym przypadku i jest rowniez serwerem ftp) i pobierasz z
1.1 plik do 1.5. Jesli tak to dziala - to wszystko jest ok. To znaczy
powienien przycinac bo wszystko co ma dst 1.5 ma trafic do kolejki "malej"
a nie "100mbit".  W filtrach musisz dac ze wszystko co idzie do dst
192.168.1.0/24 i ma src 192.168.1.1 idzie do kolejki duzej. Tu moze
pojawic sie problem ale ... tak mysle ze chyba nie. Nawet jesli jest
robiony NAT to src bedzie orginalny a nie 192.168.1.1. Wiec tak jak
napisalem bedzie dzialac - powinno ;))

> a drugie pytanie jest moze mniej wazne dla mnie ale...
> dlaczego gdy ustale sobie statyczny podzial lacza dla jakiegos ip (bez
> pozyczania) czyli dam wpis:
> tc class add dev eth0 parent 1:2 classid 1:10 htb ceil 84kbit rate
> 504kbit prio 1
jesli ma byc bez pozyczek to piszesz tylko "rate ILESTAMkbit" i juz. Ceil
jest niepotrzebny - i z tego co patrzylem to akurat kolejnosc nie ma
znaczenia.

> czyli zamienilem kolejnosc najpierw ceil pozniej rate (mysle ze dobrze
> to zrozumialem)
> to drastycznie wzrasaa ping z serwera na ktorym jest ustawiony filtr
> czyli 192.168.1.1 do maszyny 192.168.1.2 ... czy moze byc to wina
> slabego kompa na serwerze ???
Tu raczej jest problem rate i ceil - popraw i wtedy zobacz. Ogolnie rate
nie moze byc wiekszy niz rate klasy "matki" o ceilu nie wspominajac.
Popraw filtry 192.168.1.1->192.168.1.0/24 i wtedy zobacz.

> bede wdzieczny za wskazowki i moze jakies uwagi ze zle cos napisalem w
> skrypcie ....
A wskazowka jest taka ze samo sfq nie pomoze - poza tym przy slabszej
maszynie a wiekszym laczu "pertub 10" bedzie powodowal ze co 10 s bedziesz
mail skoki transferu - musisz zapewnic ze powracajace pakiety ACK bede
kolejkowane pierwsze.

Powinienes tez kolejkowac ruch na eth1 (czyli na DSLu) inaczej moze Ci sie
zacinac (pamietaj ze TCP wymaga potwierdzen)

Zachecam ogolnie do dyskusji wszystkich ktorzy maja cos do powiedzenia w
tym temacie.

Chetnie wymienie opinie.

Mateusz