Re: Wylaczanie komputera

Witaj huan,

W Twoim liście datowanym 20 listopada 2002 (17:08:44) można przeczytać:

h> Czy od poniższego akapitu (man poweroff) nie ma wyjątku?

h> DIAGNOSTYKA
h>        Użytkownik nie będcy superużytkownikiem otrzyma komunikat `must be
h>        superuser'  (trzeba być superużytkownikiem).
h>                     ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
h> Czy rzeczywiście _trzeba_ być root'em, aby zamknąć system? Nie ma
h> innej możliwości? Bo trochę mi to nie na rękę, żeby wylogowywać się z
h> Window Maker'a a potem przechodzić na konsolę, logować się jako root i
h> wpisywać `poweroff' aby uśpić maszynę.

h> Nie pasuje mi to tym bardziej, że nie używam Linux'a jako serwera,
h> więc dość często wyłączam komputer.

h> Wiem, że `gdm' umożliwiał wyłączenie maszyny, jednak nie chcę
h> instalować GNOME'a. Używam xdm'a do logowania.

h> W Window Maker'ze jest przycisk Shutdown, jednak trzeba mieć
h> uprawnienia, aby zatrzymać, albo zresetować komputer.

h> Czy można jakoś temu zaradzić? Jak przydzielić uprawnienia do
h> uruchamiania programów przeznaczonych tylko dla root'a zwykłym
h> użytkownikom?

Jesli ma to byc pojedynczy uzytkownik to zrob tak:

Sprawdzamy kto jest wlascicielem:
-l /sbin/shutdown
-rwxr-xr-x    1 root     root        14952 mar 14  2002 /sbin/shutdown

Teraz zmienmy prawa dla programiku abysmy tylko my byli wlascicielem tego
programu:

chown uzytkownik /sbin/shutdown

Prawa zeby tylko on mogl to wykonywac. Warto nie zapomniec o prawie np. SUID:

chmod 4700 /sbin/shutdown
Powinno pomoc

--
Pozdrowienia,