Emacs - tryb tekstowy pod X

Witam,

Chciałem ustawić Emacs'a jako domyślny edytor dla mutt'a, ale chciałem,
żeby uruchamiał się w trybie tekstowym spod wterm'a.
Wyczytałem, że z parametrem `-nw' da się to zrobić, jednak w ten
sposób nie mogę wpisywać polskich znaków do Emacs'a. Uruchamiając
Emacs'a w trybie okienkowym wszystko działa poprawnie, w xterm'ie i
wterm'ie ogonki również się wyświetlają.

Próbowałem więc ustawić zmienną `set-terminal-coding-system' na
'iso-8859-2' oraz na 'iso-8859-2-unix', ale nic się nie zmienia, tzn.
Emacs nawet nie zmienia tego standardu, bo po wywołaniu ponownie tej
funkcji (M-x set-terminal-coding-system) otrzymuję:
`Coding system for terminal display (default, nil): '
                                              ~~~
Domyślam się, że "wina" leży po stronie Emacs'a, jednak nie wiem co jest
przyczyną!?

P.S. Jakiego kodowania lepiej używać `8bit' czy `quoted-printable' do
wysyłania e-mail'i?

--
huan