Re: Suomen Debian etenee

On Tue, 21 Feb 2006 20:06:25 +0200 Jukka Neppius <jkn@iki.fi> wrote:
> Tarvitseeko www.debian.org etusivun suomennoksen olla puhdas käännös?
> Eikö siihen voisi lisätä muutaman linkin?  Haluamasi yleisluontoinen
> esittely ei siihen sopisi.  Tosin en oikein ymmärrä mitä sen pitäisi
> sisältää.

Voisi olla kyllä kieltämättä että tuon debian.org:iin muutaman linkin lisääminen
soisi myös halutun lopputuloksen. Eikä sen kummempia höpinöitä tarvitse
välttämättä olla. Tapoja on monia, mutta jokin yksittäinen paikka vain pitäisi
olla josta löytyisi, helposti, ne kaikki tarjolla olevat resurssit, ja tiedot
siitä missä muita Debian-käyttäjiä voi tavata verkossa. Keskustelualueet
jonnekin pystyyn minne sitten myös linkataan virallisista paikoista, ja aletaan
katsoa onko suomenkieliselle verkkoyhteisötoiminnalle Debianiin liittyen kysyntää.

> En oikein ymmärrä.  Minulla on asennettuna vain Debian ja Ubuntu. En
> ole erityisen kiinnostunut muiden jakeluiden ongelmista.  Tekeekö tämä
> minusta "sisäpiiriläisen"?  Toki monet ongelmat aiheutuvat ohjelmista
> eli ovat ihan samoja kaikissa jakeluissa.

Viittasin vain näihin Debian vs. Ubuntu -sotiin, joissa jotkut debianistit
(äänekäs vähemmistö, kuten tavallista) eivät haluaisi mitään yhteistyötä näiden
kahden välille ja soisivat ettei Ubuntua koskaan olisi syntynytkään (verrattuna
siihen että voisivat vain olla välittämättä muista jakeluista jos eivät ole
kiinnostuneita, ja jollain tasolla hyväksyisivät sen että monet haluavat
win-win-tilannetta näiden kahden välille). Siihen liittyen tavallaan yritin
tuoda esille sitä, ettei ainakaan ruokittaisi sitä kuvaa että debianistit ovat
vain tiukkapipoisia puristeja (vaikka vapaiden ohjelmistojen suhteen sitä
mielellään ainakin itse olenkin) - tällainen kuva on kuitenkin yleinen. Kyse on
vain mielikuvista, ei todellisuudesta tai edes tilastoista, ja mielikuviin
vaikutetaan esim. sillä että Debianin infosivusto olisi vieraanvarainen ja
selkeä uusia kiinnostuneita ihmisiä kohtaan. Totta kai Debian on periaatteessa
"edistyneemmille" käyttäjille, mutta silti voisi miettiä tapoja joilla helpottaa
Debianiin sisälle pääsemisessä.

-Timo