Re: Buginliiskausta 11-12. marraskuuta Helsingissä

Antti-Juhani Kaijanaho <ajk@debian.org> writes:

> Fontteja voi X:lle tarjota mm. verkon kautta, joten fonttipaketit eivät
> voi olla X:n pakettiriippuvuuksia.

Eihän tuo sitä estä!  Jos ei ole olemassa net-x-fonts pakettia,
tehdään se. Eihän sen tarvitse tehdä muuta kuin täyttää riippuvuus.
(Arvelen, että koneet jotka saavat fonttinsa verkon kautta, ovat pieni
vähemmistö. )

> (Tämä muistaakseni on yksi Debianin X-paketoinnin FAQ:ista.)

En ole lukenut tuota FAQ:ta.  Mutta minusta pitäisi olla olemassa yksi
paketti, joka tuo riippuvuuksilla mukanaan täysin toimivan KDE:n (tai
Gnome:n tai ...)  Jos paketin nimi ei voi olla kde, niin sitten edes
kde-complete tai kde-enviroment tai jotain vastaavaa.

Ei minulta mennyt kauaa keksiä, ettei X käynnisty puuttuvien fonttien
takia ja sitten keksiä mikä paketti puuttuu.  Mutta aloittelijalle
helpoin ja nopein korjaus on asentaa Ubuntu. (Tasapuolisuuden nimissä:
w%&#$§s-Ubuntu piti bootata Xconfin muuttamisen jälkeen.
/etc/init.d/gdm restart ei riittänyt.)

Jos minun kannattaa tuoda paikalle muitakin koneita kuin yksi läppäri,
niin tulen autolla ja joku voisi päästä kyytiin vaikkapa Riihimäen
asemalta.

- Jukka