Re: cfdisk stablessa uudelle 40GB levylle

On Mon, Aug 25, 2003 at 01:15:04PM +0300, Palko Jukka wrote:
> [...]
> aloittelin partitioimalla sitä "cfdisk /dev/hdc", joka sitten onnellisesti
> partitio sen minulle yhdeksi 40GB partitioksi. Tosin kun aloitin
> formatoinnin kyseiselle levylle niin kone jumitti kesken operaation.
> Siis aivan totaalisesti ja vasta reset nappi auttoi asiaan.
>
> Kokeilin tätä pariinkiin otteeseen, kunnes päätin kokeilla fdisk
> komentoa asiaan, ja ajelinkin sitten "fdisk /dev/hdc" joka heti
> ensimmäisenä sanoi minulle että tämän levyn partitiotaulu on varmaan
> sekaisin tai tehdaalta tulon jälkeisen wipen tarpeessa.

Olen ennenkin joutunut "vastahakoiset" osiotaulut korjaamaa
fdisk:llä. Olen vaan olettanut cfdisk ja fdisk -komentojen olevan
toteutettu eri tavalla sieltä levyllekirjoituspäästä. Voi se olla
bugikin tai puutteellista toimintaa cfdisk:ltä ainakin, mutta
bugiraportin teko on hankalaa kun tota ei saa toistettua, paitsi jos
ostaa toisen samanlaisen levyn ja kokeilee silläkin.

> Olin samalla kierroksella hommannut uuden 120GB levyn toisia testejä
> varten tehokkaampaan koneeseeni ja stable debianin asennukseni tuottikin
> tämän levyn kanssa asennuslevyiltä ajettuna saman valituksen että on
> varmaan vielä tehdastilassa partitiotaulu ja sitten vasta partition
> asennuksen cfdiskiä hyödyntäen, eikä ollut ongelmia.

En muista että olisi ollut tehdasuuden levyn kanssa ongelmia, cfdisk
on toiminut puutteellisesti vanhojen levyjen kanssa, joissa on ollut
jotain muita käyttöjärjestelmiä ja niiden osioita.

> Olisiko mahdollista että cfdisk:ssä olisi jokin bugi? Koitin katsella
> bugs.debian.org sivuja, mutta niiden ohjeita seuraillen ajattelin sanoa
> ensin täällä. :)

Voi olla cfiskin tekijä sanoo ettei se ole bugi, vaan pitäisi käyttää
-z -optiota. Voi bugiraporttia koittaa jos saa tehtyä toistettavissa
olevan tilanteen jossa bugi ilmenee.

--
Tapio Lehtonen
Tapio.Lehtonen@IKI.FI