Re: initrd

Tuija <tuijan@reppu.net> writes:

> Iltapäivää Kaikille :-)
>
> Kirjoitin #apt-cache search kernel-image
> Sitten valitsin sieltä 2.4.19 ja kirjoitin install
> Ja jossakin vaiheessa installointia se kertoi
> ettei ole initrd, eihän Debianissa pitänyt ollakkaan?
> Sitte se kysy haluanko sellaisen laittaa, tai jos en laita
> seuraa sitä ja tätä, vastasin sitten y.
> Ja nyt en saa millään käyntiin Debiania enää,
> vaikka olen yrittänyt lisätä sen initrd:nkin sinne
> grubin menu.lst:hen.
> Mikäköhän meni vikaan?

 Jaa-a. Initrd:n pitäisi toimia sen jälken kun grubille on kerrottu
 että initrd:tä käytetään. Tämä tapahtuu laittamalla 'initrd /initrd'
 grubin konfiguraatioon. Katso että tuo /initrd on olemassa tai
 osoittaa oikeaan paikkaan, joka voi olla myös /boot/kerneli-initrd-jotain..
 Ja siis grubin konfiguraatioon tuo laitetaan siihen sen kohdan jälkeen
 jossa kerrotaan että mitä kerneliä käytetään.

> Enkä muistanut tehdä uutta boottikorppuakaan :-(

 Ota rescue.bin osoitteesta:

 http://ftp.fi.debian.org/debian/dists/woody/main/disks-i386/current/images-1.44/bf2.4/

 ja laita se dd:llä korpulle (dd if=rescue.bin of=/dev/fd0).

 Tuo on siis sama kuin normaalien asennuskorppujen ensimmäinen. Joko boottaa
 tuolta kerneli ja kerro sille että käytetään root-filesysteemiä kiintolevyltä
 tai sitten boottaa tuolla siihen asennusvalikkoon asti ja aja shelli siitä.

 Jos kuitenkin bootissa tulee grub pystyyn, voit sille kertoa että käytetäan
 initrd:tä ja bootata ilman korppuakin..

> Pitääkö se initrd olla, ja jos ei miksiköhän se sellaista
> ehdotti?

 Uudemmat kernelipaketit käyttävät sitä, eli joo.