xinetd niet default herstarten

Ik gebruik leafnode voor nieuwsgroepen. Dit hangt in xinetd. Ik had
tijden dat af en toe nieuwsgroepen niet meer bereikbaar waren. Op een
zeker moment kwam ik erachter dat leafnode er niet tegen kan dat
xinetd wordt herstart.
Net had ik hetzelfde probleem weer. Gelukkig wist ik nu dat ik gewoon
de xinetd service moest stoppen en herstarten. Daarna moet ik Gnus
herstarten. Dat heeft echter twee nadelen:
- van alle e-mails die in een browser zijn wordt de temp file
  verwijderd
- Gelezen en gemarkeerde berichten worden gereset
  (in dit geval was dat meer dan drie weken)

Is er een manier om te voorkomen dat als de xinetd.service moet worden
herstart na een 'apt upgrade' deze herstart default aan staat?
Dan zou ik Gnus op een gecontroleerde manier kunnen afsluiten en
daarna xinetd.service stoppen en weer starten.

Voor als het nuttig is, dit staat in xinetd.d/leafnode:
    service nntp
    {
            disable         = no
            flags           = REUSE