Re: fileshare

Op 27-05-2020 om 22:09 schreef Richard Lucassen:
> Ik heb ergens drie computers met Debian Mate uitstaan en ik wil een
> simpele fileshare. Er zitten twee laptops bij en als ik NFS gebruik
> en men gaat naar een andere locatie zonder te unmounten dan is het
> hommeles.

Ook als je het over openVPN draait o.i.d.?
Heb ik niet meer draaien, maar ging destijds wel goed.

Ik hoor dat er interessante verbeteringen zijn in NFS, bijvoorbeeld dat
een mv tegenwoordig niet meer over het netwerk heen en weer gaat.

> Zelfde geldt voor sshfs.

Gebruik ik maar gaat niet helemaal goed. Ligt vast aan mij, vind ik
jammer. Zou het graag goed willen hebben werken.

> Samba is vergeleken bij de eerste
> twee vreselijk traag (geen idee waarom, zal wel een fout mijnerzijds
> zijn)

Zou bij mij best ook zo kunnen zijn.

Om de een of andere reden gebruik ik het niet zo graag, wellicht ten
onrechte. Zou ik misschien meer energie in moeten steken.

> en webdav is de gebruikelijke ellende met lighttpd waar bugs in
> zitten.

Gebruik ik met Apache, en ik hoor weinig klachten.
Wel alleen heel simpele opzetten.

> Hoe lossen jullie zoiets op? Het is allemaal Debian Buster, waarvan de
> fileserver een oude Iomega is met niet al teveel resources.

De beste oplossing heb ik ook nog niet gevonden.
Probeer het eens via een VPN zou ik zeggen, dan wisselt je IP niet.