Live boot

Goedemorgen mensen,

Ik ben sinds een paar jaar een linux gebruiker naar grote tevredenheid hem ook voor kennisen laptop voor zien van verschilde distro. Nu heb ik een laptop (asus n90sc met intel pentium 4400) kan niet live booten heb geprobeert lubuntu 18.04 lts debian ldxe met non free en linux mint. Enigste wat wel werkt was lubuntu 13.04 met acpi uit. Puppy xenial start ook gewoon op. Dus hardware lijkt te werken maar iets in de kernel gaat er mis bij het opstraten loopt hij vast. Iemand een idee hoe ik stap voor stap kan zien wat wel en niet goed gaat?

Alvast bedankt voor jullie input.

groet Simon