Re: [opgelost] Re: Inloggen SSH traag

On Fri, 6 Apr 2018 17:31:44 +0200
Paul van der Vlis <paul@vandervlis.nl> wrote:

> Ik ben er uit!   ;-)
>
> Het toevoegen van een IPv6 nameserver in /etc/resolv.conf lostte het
> probleem op. Er stonden daar alleen IPv4 nameservers.
>
> "UseDNS no" in /etc/ssh/sshd_config lost het probleem ook op.

Dat staat in de laatste versies (eindelijk) aan.

> Maar waarom, dat weet ik niet. Op machines met Debian9 heb ik dit
> probleem niet, daar staan ook alleen IPv4 nameservers
> in /etc/resolv.conf...

Doen die nameservers in /etc/resolv.conf het wel dan?

Je kunt eventueel ook een optie in resolv.conf zetten:

options timeout:1

dan gaat-ie alvast na 1 seconde naar de volgende nameserver. Het lijkt
me trouwens erg sterk dat een ipv6 DNS de zaak oplost, er zit vast
elders een probleem.

Geen idee of dat met systemd ook nog zo werkt, daar weet ik namelijk
niets van.

R.

--
richard lucassen