Re: Grub komt niet

Hoi Paul,

On Mon, 2018-11-26 at 16:03 +0100, Paul van der Vlis wrote:

> In /etc/default/grub staat niets over (non) verbose of hide. Er was
> een optie die Linux op non-verbose zet, maar die had ik al
> verwijderd. Echter, ik heb echter de indruk dat Grub niet start, het
> kan dus niets starten.
>
> Een verbose-grub zou inderdaad mooi zijn!

Grub heeft nog wel timeout style. Staat in /etc/default/grub.

GRUB_TIMEOUT_STYLE=hidden

Zie ook de timing zelf.

GRUB_TIMEOUT=10

> Nee, geen fdisk. Ik doe zoiets:
> ----
> if test "$1" = ""; then echo "no VM specified"; exit; fi
> VM=$1
> # echo "/data/$VM.qcow2"
> modprobe nbd max_part=63
> qemu-nbd -d /dev/nbd0 > /dev/null # voor de zekerheid
> [...]

Helemaal helder! Die /data/$VM.qcow2 (lees een bestandsnaam) is
eigenlijk dus gewoon disk image. Wel in het qcow2 formaat.

Zonder de ingewikkeldheid van bovenstaande zou file of fdisk direct
naar de disk image ook moeten kunnen zeggen wat zoiets is.

# file /data/bestandsnaam.qcow2
# fdisk -l /data/bestandsnaam.qcow2

Toch is wat je hier boven doet niet fout of zo.

> Bij de fsck doe ik net zoiets, alleen dan niet mounten maar zoiets:
> e2fsck -p -f /dev/vg0/root
>
> Dit is Jessie. In Stretch is "kpartx" niet meer nodig.
>
> Ik boot van een partitie in LVM.

Dit is prima.

> Ah, misschien mist de lvm module in grub: nee, hij is er gewoon.

Check.

> -----
> root@kvm:/data# virsh start --console kvm65
> Domain kvm65 started
> Connected to domain kvm65
> Escape character is ^]
>
> -----

Check.

> In de chroot:
> -----
> (kvm65)root@kvm:/# fdisk -l /dev/nbd0
> Disk /dev/nbd0: 1000 GiB, 1073741824000 bytes, 2097152000 sectors
> Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
> Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
> I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
> Disklabel type: dos
> Disk identifier: 0x8d736134
>
> Device      Boot Start        End    Sectors  Size Id Type
> /dev/nbd0p1 *     2048 2097149951 2097147904 1000G 8e Linux LVM
> [...]

Heel eenvoudig, gewoon dos (lees MBR), en start op 2048.

> In feite is er niet veel verschil.

Ik ben 't met je eens. Een en ander lijkt nog best veel op elkaar.

> Hmm, ik ken dit commando niet. Wat is je doelstelling precies?

Wat het commando al zegt wiping je filesystem. Zonder -a doet ie dat
niet, maar laat wel zien wat er voor een systeem er op staat.

# wipefs /dev/sda

DEVICE OFFSET TYPE UUID LABEL
sda    0x1fe  dos

> Realiseer je dat ik LVM gebruik wat het vast ingewikkelder maakt. Ik
> heb 1 LVM partitie waarin alles zit, ook /boot. Dat is iets wat wel
> vaker wordt afgeraden, maar ik doe het al jaren bij VM's. Ahum.
> Grub2 ondersteund dit gewoon.

Op zich maakt het gebruik van LVM volgens mij niks uit. Dat is omdat
Grub zicht nog voor de partities nestelt.

In dit voorbeeld zie je dat op MBR niveau. Jou ruimte is dus 2048.

http://www.pixelbeat.org/docs/disk/

Begrijp al weer veel meer.
We zijn alleen nog geen stap verder. ;-)

Frans van Berckel
Media Engineer / Linux Master
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fransvberckel/