Re: Grub komt niet

Hoi Paul,

Ik begin positief. Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten. ;-)

On Mon, 2018-11-26 at 11:43 +0100, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Ik heb een -niet zo belangrijke- virtuele machine die niet meer wil
> booten. Dit stoort me, ik heb tot nu toe mijn virtuele machines
> steeds kunnen repareren bij problemen. Een andere keer zou ditzelfde
> misschien kunnen gebeuren bij een belangrijke virtuele machine, toch?

Zeker, liever nu, dan later als je er niet meer bij kan komen.

> Platform is kvm/qemu met libvirt, ik gebruik qcow2 virtuele disks.
> Deze gedragen zich eigenlijk gewoon als een disk.

Wat is de naam van het block device, /dev/vda ?

> Na booten van de VM wordt grub niet gestart. De VM staat wel als
> "running" in "virsh list", en ik kan er ook naartoe connecten via de
> virtuele console. Normaal verschijnt Grub, maar nu niets.

Staat Grub, in de config, op non verbose, of iets als hide?

> Ik heb een fsck uitgevoerd en er was weliswaar een probleem, maar dat
> is nu opgelost. Ik kan nu bij het filesysteem en dan chrooten. In de
> logs van de VM zie ik geen pogingen tot booten.

Zit er tussen die commando's fdisk (of iets gelijk's)?

> Uiteraard heb ik grub opnieuw geïnstalleerd met de optie "--recheck",
> dan zie ik verder geen foutmelding.

Check!

> Virsh met debug opties ("virsh -d4 start ..") geeft ook niets.
> In de logs van libvirt lijkt de VM gewoon te starten.
> Andere virtuele machines doen het goed.
>
> Ik heb even geen idee meer, jullie misschien?

Dit is wat je allemaal niet ziet. Wat zie je wel voor een meldingen?

Of is het iets van voor Grub, op disk niveau zeg maar? Laat fdisk je
bijvoorbeeld iets zinvols zien? Vergelijk dat eens met een andere VM.

# fdisk -l /dev/vda

Als het geen VM was, zou ik iets als wipefs draaien. Werkt dat ook met
/dev/vda? !! Doe dit zonder -a !! Anders ben je alles kwijt.

# wipefs /dev/sda

Frans van Berckel
Media Engineer / Linux Master
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fransvberckel/