Re: Bind9 vragen

On Wed, Jul 18, 2018 at 11:10:44AM +0200, Paul van der Vlis wrote:

> <ik knip af en toe wat weg>

> Hier in NL heb je aardig wat providers waar je een vast IP krijgt.
> Alleen als je dienst veranderd (bijvoorbeeld als je van ADSL naar VDSL
> gaat) krijg je een ander IP.

> Hmm, ik begrijp het niet helemaal. Ben ook wat traag soms, ahum.
>
> servfail.nl is een test-domein waar de dnssec validitatie niet in orde
> is.

All bets are off, dan. Als het domein niet valideert voor DNSSEC, dan
loopt alles fout, of het nu juiste of foute informatie is.

> Als ik dnssec-validation uit zet op ns2.sociotech.nl en dan doe:
> host servfail.nl ns2.sociotech.nl
>
> Dan krijg ik keurig een IP-nummer terug (alleen IPv6 overigens).
>
> Als ns2.sociotech.nl nu ook zou zeggen authoritatief te zijn voor
> servfail.nl dan kan hij een verkeerd IP-nummer teruggeven.
> Of vergis ik me?

Nee, dat klopt. Maar DNSSEC kan daar uiteraard ook niks aan doen.

> Wellicht moet ik iets omzetten op mijn laptop wat dnssec-validatie eist,
> en wat anders een waarschuwing geeft?

> Daar heb je gelijk.

> Zou ik mijn firewall moeten instellen om DNS queries naar een bepaalde
> nameserver te blokkeren? Dan zou ik toch eerst al moeten weten dat die
> nameserver fout is?

Je begrijpt me verkeerd :-)

Als je in je voorgestelde koffiehuis zit, en de router van dat
koffiehuis firewallt alle DNS requests weg tenzij die naar de nameserver
die in het DHCP response zit, én die nameserver in het DHCP response
blokkeert requests naar DNSSEC-related RRs, dan kan een eindgebruiker
inderdaad geen DNSSEC doen. Maar dat valt dus wel op :-)

[...]
> Dat is volgens mij de reden dat het goed is om de ZSK key vaak te
> verwisselen. Maar de details ken ik niet.

Onder andere, ja. Maar er zijn nog andere redenen.

--
Could you people please use IRC like normal people?!?

  -- Amaya Rodrigo Sastre, trying to quiet down the buzz in the DebConf 2008
     Hacklab