Re: Ubuntu als server i.p.v. Debian

Op 24-03-15 om 16:39 schreef Wouter Verhelst:

> Ik zie niet in hoe dat vandaag nog relevant is.

Je moet leren uit het verleden, toch?

Ik zie dat het elke keer weer mis gaat, daarom is de kans groot dat het
de volgende keer weer mis gaat lijkt me.

Vooral als er niets veranderd.

> Maart 2009 is *zes jaar geleden*. Iemand die toen geboren was, kan
> vandaag al (een beetje ;-) lezen.
>
> Debian evolueert, en de support voor oude releases doet dat ook. Het is
> absoluut zo dat dat vroeger een probleem geweest is, maar met Squeeze
> LTS is dat vandaag minder zo.

Nee. Misschien op server gebied, maar zoals ik schreef was de Squeeze
desktop na het verschijnen van Wheezy binnen de korste keren lek.

> OK, de situatie is nog niet perfect, maar niemand zegt dat dat zo moet
> blijven.

Wat ik graag zou willen is een evaluatie wat er in het verleden mis
ging, en nadenken over hoe het beter zou kunnen. Bijvoorbeeld door te
kijken hoe Ubuntu of RedHat dit soort problemen aanpakt. Maar meestal
wordt er niet of weinig gereageerd op mijn opmerkingen en vragen hier over.

> [...]
>
> Nogmaals: als dat voor jou belangrijk is, dan heb je mogelijkheden:
> - Word sponsor, en vraag om daar prioriteit aan te geven

Het LTS team houdt zich alleen bezig met security support van packages
die het jaar hebben volgemaakt bij het normale security team.

Verder verdien ik niet genoeg geld om serieus inspraak in LTS te krijgen.

Maar ik hoef ook helemaal geen LTS support, ik ben heel blij met
"gewoon" een jaar security support op de desktop. Na een jaar heb ik ze
meestal wel allemaal over.

> - Zoek zelf uit wat nodig is om iceweasel/icedove/whatever op oldstable
>   te compileren, en stuur de patches naar het LTS team.

Het gaat om andere zaken, zoals dat een build-omgeving niet meer
ondersteund wordt. Of dat er bepaalde dependencies problemen geven (denk
aan libc). Maar precies weet ik het niet, en zal wellicht ook de ene
keer anders zijn dan de andere keer.

> Het feit dat er in het verleden iets gebeurd is, is relevant als er geen
> wil om verandering is. Die wil is er echter wel, dus zijn voorbeelden
> uit het verleden minder zinvol.

Waaraan zie je die wil dan?