NUC ervaringsverhaal

Hoi,

Ik heb een paar dagen geleden een "NUC" gekocht, oftewel een klein Intel
computertje ter grootte van een pak suikerklontjes, waarin ook nog een
SSD past.

Ik heb er 139 euro voor betaald. Dat is exclusief geheugen (ik betaalde
40 euro voor 4 GB), en SSD (ik betaalde 59 euro voor 120 GB), totaal 238
euro (incl btw). Er zat al een processor en Intel wifi/bluetooth in. In
een andere configuratie kun je onder de 200 euro komen lijkt me.

Het installeren van Jessie ging zonder problemen.

De processor heet Celeron maar is best krachtig. Het viel me op dat hij
virtualisatie ondersteund en uiteraard 64-bit. Hij is goed bruikbaar
voor het weergeven van full-screen video in HD resolutie via HDMI en
uiteraard voor kantoorwerk. Hij heeft voor video alleen HDMI, geen VGA.

Er zijn HDMI naar DVI kabels, en ook schijnen er HDMI naar VGA
converters te zijn, met dat laatste heb ik geen ervaring.

Het apparaat gebruikt slechts 5,5 watt in idle, inclusief SSD, 4 GB RAM,
muis, toetsenbord en wifi! (excl monitor). Tijdens het afspelen van full
HD HTML5 video gebruikte hij tussen de 10,5 en 11,0 watt.

Het ding heeft ook een nieuwe technologie genaamd Widi, een soort
draadloze HDMI. Dat kende ik nog niet, geen idee of het werkt onder
Linux. De relatie met WFD en Miracast is me nog wat onduidelijk.
http://en.wikipedia.org/wiki/WiDi

Verder een ontvanger voor een infrarood afstandsbediening. Nog niet
getest, maar het lijkt er op dat het wel werkt:
http://kodi.wiki/view/Intel_NUC#Consumer_IR

Verder 1x USB3 en 2x USB2 en een Realtek Gbit ethernet adapter die het
ook doet zonder firmware.