Re: Ubuntu als server i.p.v. Debian

Op 19-03-15 om 07:56 schreef Cecil Westerhof:
> In een grijs verleden heb ik weleens met Ubuntu gewerkt. Op zich wel
> aardig voor mensen die de overstap maken van Windows naar Linux, maar
> persoonlijk was ik er niet kapot van. Ik wil zelf dingen kunnen
> regelen en dat was met (de toenmalige) Ubuntu lastig. De afgelopen
> periode ben ik echter meerdere keren tegengekomen dat men Ubuntu op de
> server heeft geïnstalleerd i.p.v. Debian. Daar zouden goede redenen
> voor zijn, maar die heeft men mij niet gegeven. Persoonlijk lijkt het
> mij absoluut geen goed idee om Ubuntu te installeren op servers. Wat
> [...]

Een nadeel van Ubuntu is, dat er op veel minder pakketten security
support zit. Tik maar eens op een willekeurige Ubuntu server
onderstaande commando. Het zal je vele geinstalleerde packages geven
waarop geen security support zit. Het geeft de packages uit het
"universe" repository.

aptitude search '?and(~s universe,~i)'

Ubuntu bestaat voor het grootste deel uit "universe", waarop geen
security support zit. Ik heb het een tijd lang gemonitord (al wel een
paar jaar geleden), en de praktijk was dat er echt geen security support
was op packages in Universe. Zelfs niet als de patches gewoon
beschikbaar waren. Heel zelden kwam er wel een update.

Bedenk dat Ubuntu b.v. wel support geeft op Apache en PHP, maar op vele
Apache en PHP modules niet. Zie b.v.:
http://packages.ubuntu.com/search?keywords=php&searchon=names&suite=trusty&section=universe

Een ander nadeel van Ubuntu vind ik de community, waar veel beginners
rondlopen. In de Debian community is het percentage kwaliteit veel hoger.

Ubuntu loopt meer voorop, maar er zijn vaker problemen.

Ubuntu wordt soms beter ondersteund door leveranciers van hardware of
software.

Een ander voordeel is inderdaad de security support van 5 jaar bij
Ubuntu. Maar voor Debian is er tegenwoordig ook een experimenteel "Long
Time Support" van 5 jaar. Maar dat staat nog een beetje in de
kinderschoenen, en niet alle packages worden ondersteund. Ik zie in de
praktijk veel security updates langs komen, maar met het PHP platform is
men nu wel gestopt. https://wiki.debian.org/LTS/

Ubuntu heeft iets meer software dan Debian. Ze nemen alle software van
Debian over (Ubuntu is voor meer dan 70% Debian), ze voegen nog wat
packages toe, en ze wijzigen sommige packages.

Ubuntu heeft een bedrijf achter zich, met betaalde programmeurs en een
baas die ook graag wat verdienen wil. Daaraan zitten zowel voordelen als
nadelen.

Voor mij gaf de doorslag dat Ubuntu geen security support geeft voor een
enorm groot deel van zijn software.