Re: directories mounten als een andere gebruiker

On Thu, Mar 12, 2015 at 10:50:56AM +0100, mourik jan heupink wrote:
> Hallo,
>
> Is het mogelijk om bepaalde lokale directories op een ander mountpoint
> opnieuw te mounten onder een ander userid?
>
> Het scenario is: de gebruiker logt in op ons intranet, we hebben dus
> zijn/haar wachtwoord. Ik zou de gebruiker graag toegang willen geven tot
> zijn/haar bestanden. Vanuit apache gaat dat natuurlijk als www-data, wat
> niet werkt.
>
> Dus, ik wil graag (met het username en wachtwoord dat ik heb) een mount
> maken van /home/username op bv /var/x/username, zolang de gebruiker is
> [...]

Niet zonder een stuk software dat een vertaling doet.

Wil je dat niet, dan zorg je ervoor dat je apache user aan de data aan kan.
Opties:

chmod -R go+rx /home

mount -o remount,acl /home; setfacl -R u:www-data:rx /home

Die laatste is iets interessanter dan de eerste, omdat je bij de eerste veel
meer mensen rechten moet geven.

> Ik doe het nu dmv een cifs mount, maar aangezien alles lokaal op dezelfde
> server aanwezig is, zou ik misschien het hele cifs deel ertussenuit kunnen
> halen..?

Je zou het kunnen vervangen door een FUSE-bestandssysteem ofzo, vermoed ik.
Maar dat lijkt me in elk geval beetje "vreemd".

--
It is easy to love a country that is famous for chocolate and beer

  -- Barack Obama, speaking in Brussels, Belgium, 2014-03-26