Re: Clients identiek houden

Op 12-03-15 om 09:23 schreef Jan-Rens Reitsma:

> Dat doet me denken aan computerzalen op scholen en in bibliotheken.

Het gaat hier om een bedrijf.

> <knip>

> Bieden www.thinstation.org of Debian Edu / Skolelinux Wheezy (met
> netinstall en rsync) geen betere oplossingen dan Puppet?

Het zijn drie heel verschillende oplossingen.

Met ThinStation heb ik jarenlange ervaring in combinatie met FreeNX.
Later ben ik X2go gaan gebruiken. Thin clients zijn mooi, maar
tegenwoordig wil men ook graag YouTube en andere bewegende beelden
kunnen weergeven. Dat ging niet zo goed, in elk geval niet full-screen.
Het beeld stottert en de serverbelasting is hoog. Ook lokale devices
zijn vaak wat lastig bij thin-clients.

SkoleLinux is ook een thin-client oplossing, maar ik geloof dat er
tegenwoordig ook een fat-clients zijn. Dat vind ik een goed idee en zou
ik weleens willen zien. Ik denk dat applicaties wel wat traag starten,
vooral als een hele klas dat doet. Alles moet over het netwerk.

Puppet is een veelgebruikt beheertool om van alles te doen op vele
clients. Ik heb er geen ervaring mee.

Mijn rync oplossing is weer anders, en werkt goed. Maar er zitten nog
wel wat ruwe randjes aan, zo wordt bijvoorbeeld de default printer
overschreven en moet de resolutie van de monitor na een sync worden
aangepast.