Re: Clients identiek houden

On 03/08/2015 10:08 AM, Paul van der Vlis wrote:
Op 07-03-15 om 10:17 schreef Jan-Rens Reitsma:
On 03/03/2015 02:25 PM, Paul van der Vlis wrote:

Een punt is wel dat het UUID van het filesysteem en de swap correct
moeten zijn, want dat wordt via rsync niet meegekopieerd. Een
alternatief is eventueel in /etc/fstab en /boot/grub/grub.conf een
devicenaam te gebruiken in plaats van het UUID.
Het lastige van een filesysteem UUID is dat je het alleen kunt aanpassen
als dat filessysteem niet gemount is,

Misschien kun je dit soort problemen met UUID's oplossen door HDD's te
verwijderen en door USB-sticks te vervangen. Onlangs heb ik (bij wijze
van experiment) Debian mbv netinstall geinstalleerd op een USB-stick in
een oude laptop waar ik de wifi-kaart en de HDD uitgesloopt had. Debian
startte van USB-stick verbluffend snel op en werkte zo te zien prima.

Als ik me niet vergis krijgt een filesysteem op een USB-stick geen UUID
omdat een USB-stick een removable medium is.

Volgens mij vergis je je. En als er geen UUID's zouden zijn, dan moet je
toch iets ervoor in de plaats gebruiken, dus weer device-namen (of labels).

Je hebt gelijk, ik had de USB-stick nog liggen en ik zag in de fstab de UUID's voor twee partities staan. De partities op de USB-stick worden bij een standaard installatie aan /dev/sda device files gelinkt.

De installer heeft ook een swap-partitie op de USB-stick aangemaakt. Daar had ik niet aan gedacht. :-(

Verder zijn de meeste USB sticks een stuk trager dan de SSD's die nu
gebruikt worden.

Daar twijfel ik niet aan maar USB-sticks lijken tijdens het opstarten veel sneller te zijn dan oude HDD's.

Je zou de USB-sticks read
only kunnen maken en na inloggen zou je een NFS kunnen mounten.

Ze zijn voor de gebruiker zowiezo read-only (behalve de tmp-dirs), en
verder read-only maken maakt het doen van security updates onmogelijk.

Ik bedoelde ro voor users, niet voor het updaten door root.

Ik las overigens dat Google ook rsync gebruikt voor het updaten. Ze
hebben het zelfs gebruikt om hun productieservers te upgraden van Redhat
naar Debian-based. Dat wist ik nog niet, dat Google Debian gebruikt op
hun servers. Zie:
https://www.usenix.org/conference/lisa13/technical-sessions/presentation/merlin

Interessant! Zou Red Hat het omgekeerde proces ook kunnen laten zien?

Ik zie rsync ondertussen niet alleen als alternatief voor Puppet (wat ik
overigens niet goed ken), maar ook als alternatief voor security updates
via apt.

Zelf had ik het (nutteloze?) idee voor een speciale configuratie voor de Debian installer waarmee Debian op een laptop (of PC) met een (micro-)USB-stick en een grote HDD (2 of 3 TB) geïnstalleerd kan worden. Daarmee zouden de statische / /boot /bin /sbin /lib ... etc op de USB-stick geplaatst kunnen worden en de dynamische /var /home /tmp ... etc op de HDD, zonder dat een gebruiker met de hand de parameters voor een optimale configuratie hoeft in te stellen.

Mvg,
Jan-Rens.