Re: Booten vanaf SSD met GPT en UEFI-partitie lukt niet

Op 05-11-14 om 18:56 schreef Winfried Tilanus:
> On 11/05/2014 12:47 PM, Paul van der Vlis wrote:
>
> Hoi,

> Ik heb wel een beetje met EFI zitten spelen. De .efi bestanden in de EFI
> partitie staan (min of meer) los van de lijst die je in efibootmrg ziet.
>
> In de CMOS wordt een lijst opgeslagen van efi bestanden in de efi
> partitie waar de computer van kan opstarten. Die bestanden kunnen direct
> een vmlinuz (die zijn al een tijdje geschikt voor efi) zijn of een
> efi-bootloader.

Blijkbaar kan die lijst in sommige gevallen verdwijnen uit de CMOS, en
de reparatie is niet echt heel simpel.

Als je een bootbare USB-stick hebt dan ziet een bios dat ding, ik snap
niet zo goed waarom hij dan niet de bootbare Debian disk ziet.

( Blijkbaar zijn er twee verschillende methodes, ik vraag me af of het
niet handig is om altijd die methode te gebruiken die USB sticks
gebruiken. )

> Die lijst in de CMOS staat los van de bestanden die daadwerkelijk in de
> efi-partitie staan. Als een item uit die lijst verdwijnt, zegt dat niets
> over wat er met het eigenlijke bestand op de disk gebeurt. En omgekeerd.
>
> De lijst in de CMOS kan je vanuit het boot-up configuratie menu
> wijzigen

Bedoel je in het bios?  Hoe kun je daar dan boot-opties toevoegen?

> en met efibootmgr. De efi partitie (zoals je al gemerkt had) kan je
> gewoon mounten.

Blijkbaar kan het ook met grub-install, zoals ik deed.

> Overigens heb ik goede ervaringen met de 'refind' efi-bootmanger. De
> maker ervan heeft ook een efi-rescue disk/usb stick die de computer
> scant voor met efi-bootbare bestanden. Heel makkelijk als het geheel
> ergens is ontspoord.

Dan moet je natuurlijk wel zo'n stick hebben liggen. Ik heb meestal wel
een Debian-install-stick bij de hand, dat is misschien iets meer werk
maar het lukt ook. Handig zou het zijn, als het ook vanuit het bios zelf
kon, bijvoorbeeld met de efi-shell.