Re: Booten vanaf SSD met GPT en UEFI-partitie lukt niet

On 11/05/2014 12:47 PM, Paul van der Vlis wrote:

Hoi,

> Ik had overigens voor het terugzetten nog even in de UEFI partitie
> gekeken (in mijn geval /dev/sda1), en daar stond in de EFI directory nog
> wel "debian". Dus een reset van het bios haalt het daar niet weg, maar
> je ziet het niet in het bios.
> Indien iemand beter weet waarom, dan hoor ik dat graag.

Ik heb wel een beetje met EFI zitten spelen. De .efi bestanden in de EFI
partitie staan (min of meer) los van de lijst die je in efibootmrg ziet.

In de CMOS wordt een lijst opgeslagen van efi bestanden in de efi
partitie waar de computer van kan opstarten. Die bestanden kunnen direct
een vmlinuz (die zijn al een tijdje geschikt voor efi) zijn of een
efi-bootloader.

Die lijst in de CMOS staat los van de bestanden die daadwerkelijk in de
efi-partitie staan. Als een item uit die lijst verdwijnt, zegt dat niets
over wat er met het eigenlijke bestand op de disk gebeurt. En omgekeerd.

De lijst in de CMOS kan je vanuit het boot-up configuratie menu wijzigen
en met efibootmgr. De efi partitie (zoals je al gemerkt had) kan je
gewoon mounten.

Overigens heb ik goede ervaringen met de 'refind' efi-bootmanger. De
maker ervan heeft ook een efi-rescue disk/usb stick die de computer
scant voor met efi-bootbare bestanden. Heel makkelijk als het geheel
ergens is ontspoord.

groet,

Winfried