Re: IPMI

op 01-10-14 10:42, Jan-Rens Reitsma schreef:

> Aardig om het artikel even gelezen te hebben. Ik had al eerder iets over
> onderhoud en beveiliging van (big-business-class-)servers gelezen.
> Als ik me niet vergis kun je alle faciliteiten van een (business-class)
> BMC/IPMI alleen gebruiken als je een (vrij prijzig) contract met de
> leverancier van de server afsluit. Die levert dan de software, updates,
> service en geeft garantie (en tegen meerprijs evt nog meer toeters en
> bellen).

Nee, dat is niet zo. Je koopt een moederbord of een complete server en
daarop zit IPMI, soms is het een optie in de vorm van een
uitbreidingskaart, maar zo'n kaart werkt niet op een willekeurig
moederbord. Ik heb nog nooit wat gehoord over contracten. Ja, bij HP
moet je geloof ik meer betalen voor extra functionaliteit.

Voorbeeld van een goedkoop (180 euro) moederbord met IPMI:
http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C202_C204/X9SCM-F.cfm

> Op wikipedia staat dat er vaak gebruik gemaakt wordt van out-of-band
> management. (Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Out-of-band_management)
>
> Ik neem aan dat er (flinke) verschillen zijn tussen de
> IPMI-implementaties die verschillende fabrikanten van servers leveren.

Ze proberen dat wel zo te laten lijken, maar zoveel verschil is er niet
volgens mij. Ik wil er ook niet zoveel mee.

> Ik denk dat bedrijven als HP niet blij zijn wanneer een klant in de
> problemen raakt omdat hij slordig met toegang tot de IPMI van zijn
> server omspringt.

Nee, maar het is wel zijn eigen schuld. Bedrijven als Supermicro zeggen
ook duidelijk dat IPMI niet bedoeld is om open over internet te
gebruiken. Ik denk dat HP dat ook zegt, maar weet dat niet 100% zeker.

> Maar ik begrijp uit het artikel dat je aanhaalde, dat grote IT-bedrijven
> in het verleden ook steken hebben laten vallen als het om beveiliging
> van IPMI's gaat. Dat geeft te denken ...

Inderdaad. En denk eens aan een fileserver bij een klein bedrijf. Daar
is er vaak maar eentje, dan heb je geen beveiligd netwerk van buiten af.
Een veilige IPMI zou dan heel waardevol zijn.