Re: Scherm over te nemen, RDP

On Wed, 2013-12-11 at 17:09 +0100, Paul van der Vlis wrote:
> Op 11-12-13 14:39, Arjen Bax schreef:
[...]
> Volgens mij heeft het zijn eigen beveiliging-methode.

Inderdaad, traffic tussen RDP server en client is encrypted, standaard
zou dat met het RC4 cypher zijn (ik vermoed SSL).

> Maar je kunt elke poort tunnelen door SSH.
Klopt

> Niet zeker of RDP maar 1 poort gebruikt en niet zeker of het simpel gaat.
RDP is slechts 1 poort, standaard 3389, die staat listening op de
server.

Nu moet ik even uitkijken dat alles wat ik zeg correct is, het is al een
tijdje geleden.
Het protocol is in staat om zowel een scherm over te nemen als om een
nieuwe sessie te starten, dat wordt bepaalt aan de server kant.

Zelf gebruik(te) ik enkel RDP om naar Windows machines te verbinden, en
niet om naar Linux machines te verbinden (daarvoor gebruik ik puur SSH
met eventueel X forwarding). Ik weet dat Gnome (Ubuntu?) vroeger wel
iets had, maar sinds 3.0 heb ik het niet meer zien terugkomen.

Moest ik in jou situatie zijn zou x11vnc mijn eerste reactie zijn
(afgaande op de beschrijving in synaptic), die laat toe om met elke VNC
viewer te verbinden op een bestaande X11 sessie, dus ook van een
gebruiker op een scherm. Ervaring heb ik er echter niet mee.

Mvg,
Steven