Re: Hete CPU

On 11-09-13 21:59, Sjoerd Hiemstra wrote:

> De koelvinnen van de CPU lijken nogal onder het stof te zitten.
> Ik kan het even laten zien: http://home.kpn.nl/shiems/los_spul/cpu.jpg

Dat ziet er inderdaad niet zo goed uit.

> Ben met een stofzuiger in de weer geweest, maar dat stof daar achter de
> ventilator, tussen de koelvinnen, laat zich lastig verwijderen.
>
> Die witte hendels boven en onder kan ik openklappen, dan komt de
> ventilator wel los te zitten, maar hij was, ook na een hoop gemorrel,
> niet te verwijderen. Moet hij er eigenlijk af kunnen?

Normaal wel, ja. Je moet bij dit soort ventilatoren de kleppen waarmee
de ventilator vastzit wel 180° draaien als ik het goed heb. Heb je dat
gedaan?

Als het dat niet is: tussen de processor en de koelvinnen zit een
thermische pasta, die na 10 jaar misschien niet echt meer als "pasta" te
omschrijven is, waardoor de boel niet makkelijk meer loskomt. Het kan
dan ook zijn dat je ietsje meer kracht moet uitoefenen (ook weer niet té
veel, natuurlijk)...

In elk geval moet je na het weghalen van je ventilator wel de thermische
pasta vervangen, maar da's niet zo overdreven duur (een computerwinkel
in de buurt waar ik een tijdje geleden naartoe ging om een tubetje te
kopen gaf ze me gratis mee...). Het vervangen van die thermische pasta
kan op zich de koeling van je processor ook ten goede komen, dus da's
zowiezo een goed idee.

--
This end should point toward the ground if you want to go to space.

If it starts pointing toward space you are having a bad problem and you
will not go to space today.

  -- http://xkcd.com/1133/