Re: HDMI wordt gedetecteerd maar laat niets zien

On 31-08-13 09:53, Paul Gevers wrote:
> Hoi allemaal,
>
> Ik ben bijna radeloos. Dit is de derde keer dat ik serieus moeite doe om
> mijn beamer via HDMI aan mijn laptop te hangen. Het vreemde is dat
> xrandr (en de KDE display configure tool) de beamer prima detecteert (zo
> lijkt het) en dat ik zonder foutmeldingen de settings mag wijzigen.
> Helaas vindt de beamer "geen signaal". Hieronder een samenvatting van
> wat specs. Mijn videokaart is een ATI dus ik heb ook (even) geprobeerd
> om de proprietary driver te gebruiken, maar die liet niet eens een HDMI
> item zien, dus dat gaf ik maar snel op.

> [...]

Sjongejonge, de oplossing was om firmware-linux-nonfree te installeren.
Fijn dat je nergens een melding krijgt dat het daar misschien misgaat.

En nu de clou en de tip om dit te achterhalen: de HDMI kabel in de
laptop en de beamer aan en dan de laptop herstarten. Toen stond er
ineens in /var/log/dmesg een melding waar ik wat mee kon:
[    6.064818] [drm] radeon kernel modesetting enabled.
[    6.065699] [drm:radeon_pci_probe] *ERROR* radeon kernel modesetting
for R600 or later requires firmware-linux-nonfree.