Re: dovecot virtual users / exim4

Op 08-11-12 18:26, mourik jan c heupink schreef:
> [...]
> onder /var/vmail/<username>. Loopt allemaal goed.
>
> Er zijn echter (op dit moment...) twee zaken waar ik niet goed uitkom:
>
> 1 - Ik wil graag testen of een mail goed wordt aangepakt en bezorgd over
> poort 25. (via, neem ik aan: exim -> dovecot) Wanneer ik 'telnet
> localhost 25' doe, gaat alles goed, echter wordt de mail bezorgd op de
> huidige PRODUCTIEmachine. (want daar wijst de MX natuurlijk naar)
> Hierdoor heb ik geen idee of exim en dovecot goed met elkaar
> samenwerken. Waar kan ik wat checken, zonder de MX aan te passen..?

Ik zou iets doen als "echo hoi | mail -s test paul@domain.nl", waarbij
domain dan het domain is. Als je SMTP server goed geconfigureerd is, dan
blijft de mail lokaal, ook al staat de MX ergens anders naar toe.

> 2 - Een heel basic vraag: Waar maak ik 'distribution lists' aan? (bv
> support@ons.domain) Doe ik dat in exim of dovecot? Of kan ik op de één
> of andere manier zelfs bestaande groepen in ldap gebruiken..?

Van dat laatste heb ik geen verstand en ik weet niet helemaal wat je met
distribution lists bedoeld. Kijk eens naar /etc/aliases, daar kun je
configureren dat mail naar verschillende adressen gaat, ook naar externe
adressen. Verder kun je natuurlijk iets als mailman installeren.

Denk nog over de keuze van wel of geen virtual hosts. Wil je meerdere
doeminen kunnen handelen, dan zijn virtual hosts wellicht nodig. Als je
b.v. info@domain1.nl en info@domein2.nl in verschillende mailboxen wilt
laten belanden.