Re: Over Ssh enzo

On Sat, 2012-10-20 at 01:12 +0200, Hans van Kranenburg wrote:

> Het is altijd handig als je speelgoed over hebt. :-)

> Ik denk dat Vince bedoelt dat als je met Xen of KVM of Virtualbox
> (vagrant!) of whatever je favoriet is een systeempje installeert en daar
> het op uitprobeert, dat je dan als het misgaat de boel gewoon weg kan
> gooien en opnieuw beginnen, zonder dat je naar buiten moet om te fietsen
> naar je serverrack. De seriele poort van je sparc ergens aan hangen en
> zorgen dat je van het netwerk kan booten kan uiteraard ook, maar op een
> draaiend systeem even een lege install klonen en weer starten is dan een
> [...]
Klop Hans, dat bedoelde ik inderdaad.

> Als je wil testen wat er gebeurt als je een zooi debs die je niet
> vertrouwt installeert, of dat de functionaliteit die je daarna hebt
> toereikend is om je ding te doen waar je het voor uitgezocht had, dan is
> in beide gevallen het niet hard nodig om er TB's aan te hangen. Op het
> moment dat je weet dat het geheel werkt zoals je wilt dat het doet, om
> dat je er 10 pdf's van kan openen of 1 film vanaf kan afspelen, dan kan
> je de echte setup bouwen met je TB's.

Daarnaast als, je in een virtuele omgeving de eerste tests gedaan hebt
(install, security, availablity, etc) kun je daarna nog een meer 'live'
like omgeving qua hardware config inrichten om te kijken of prestaties
en/of andere zaken beinvloed zijn door de nieuwe software.

Het is wel wat meer werk, maar je krijgt dan wel een grotere mate van
zekerheid omtrent de gevolgen en het gedrag zonder dat dit direct de
'live' omgeving direct beinvloed wordt. Is en blijft er natuurlijk
altijd de afweging van tijd/kosten afzetten tegen de risico's/gevolgen.
Maar dat is dan weer een ander verhaal, wellicht iets voor een andere
boom in de list?

Best,
VinceW